БДЖ да не спира нови влакове, докато не бъде приета стратегия за развитие на железницата. Това предложи комисията по транспорт в Народното събрание след дълги дебати за състоянието на държавната железница.
Депутатите поискаха и държавната субсидия на БДЖ да бъде преобразувана, като целта е целевият капиталов трансфер от държавата да се преобразува в субсидия за „БДЖ – Пътнически превози“. Предложенията са препоръчителни и се отправят към правителството.
В петък се очаква да има среща между Министерството на финансите, Министерството на транспорта, БДЖ и синдикатите, заедно с премиера Борисов, за да се прецени дали е възможно да бъде преобразуван капиталовият трансфер.
„Ако това се случи, няма да се наложи спиране на влакове от 1 февруари“, обясни след заседанието транспортният министър Ивайло Московски. Той обаче не уточни дали сега спрените влакове ще бъдат възстановени, защото имало технически причини за това. По време на заседанието Московски припомни на няколко пъти, че спрените в момента влакове са амортизирани и създават опасност за превозваните с тях пътници.
Депутатите също така задължиха транспортния министър да представи в срок от четири месеца дългосрочна стратегия пред правителството за развитие на БДЖ. Тази стратегия ще бъде разгледана в транспортното министерство до началото на февруари. Впоследствие, след съгласуване, стратегията ще бъде подложена на разглеждане от Народното събрание.
Предложенията бяха одобрени от всички депутати в комисията.
Министърът отново припомни, че през тази година „БДЖ – Пътнически превози“ ще получат 140 млн. лв. капиталов трансфер от бюджета съгласно сключения договор с държавата. Други 40 млн. лв. в момента са предвидени за изплащане на заемите към кредиторите на компанията. С решението тези пари се връщат в бюджета на холдинг БДЖ, но те ще продължат да бъдат насочени единствено към изплащане на заемите.
Очаква се „БДЖ – Пътнически превози“ да завърши 2014 г. с около 15 млн. лв. загуба, добави Московски. При другото предприятие – „БДЖ – Товарни превози“ загубата се очаква да е около 12 млн. лв. Общите задължения на БДЖ пък са за 565 млн. лв., добави министърът.
От БДЖ подкрепиха идеята за създаване на стратегия за оздравяване на железницата, която да е за период от 5 до 7 години. Подобен документ ще позволи на холдинга да може да инвестира по-дългосрочно средства, както и да кандидатства за финансиране по оперативните програми. Сегашната загуба на „БДЖ – Пътнически превози“ ще се увеличи до 44 млн. лв. през тази година, ако не бъдат извършени промени.
Собственият капитал на компанията в момента е 71 млн. лв., обясни изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ Владимир Владимиров.
„При тази тенденция за загубите ние ще имаме отрицателен собствен капитал още през 2016 г. и ще трябва да обявим компанията във фалит“, обясни той и припомни, че при дългосрочен план за развитие компанията ще може да вложи повече средства и да закупи нов подвижен състав.
Владимиров призна, че в сегашния момент компанията не е конкурентоспособна, а за да запази пътниците си, може единствено да поддържа ниска цената на билетите.
От дружеството припомниха, че санитарният минимум за ремонти на влаковете е 25 млн. лв., а със сега одобрената програма те имат заделени едва 13 млн. лв. за поддръжка на подвижния състав.
По време на заседанието транспортният министър Ивайло Московски добави, че все още остава вариантът на мястото на закритите линии да бъде създадена автобусна линия, която да служи като довеждащ транспорт до основните жп гари.
"Така няма да се харчат милиони левове за поддръжката на жп линия за пет човека, а превозите ще се запазят", аргументира се Московски.
В момента БДЖ ще спести и средства от евтините горива. Очаква се компанията да спести между 1 и 1,5 млн. лв. от евтиния дизел, добави Владимиров по време на дискусията.
* Актуализирано в 18:40 часа.
преди 9 години това либерализма погребва всичко. когато няма печалба и давай да спираме. ами каква печалба ви гони при положение че това е социална услуга. нормално е да има линии които да не бъдат на печалба, това означава обаче хора от някои населени места да бъдат отрязани от националната структура. и какво означава печалба? либералният материализъм гледа на всяко едно неща да спечели, е да де ама всичко неща са свързани в едно цяло. ти може от едно да не печелиш, но пък за сметка на това това което е на загуба може да допринесе за другото което да е на по-голяма печалба ,ако не бъде премахнато първото. ама защо си мился че това е онова сухопътно транспортно лоби в парламента което ги прави тия мизерии. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Да оставят само линиите които носят печалба, и да затварят всичко друго. А влаковете да ги продават в Африка, поне някой друг лев да изкарат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Народ, който е вкопчен в миналото, няма бъдеще.Мнозинството българи продължават да живеят в 60-те години - когато БДЖ беше пълно с народ - ама тогава и селата бяха пълни, и нямаше и един км магистрала, и повечето пътища бяха макадамени и кой имаше лични автомобили тогава?Парите на българите ще продължат да изтичат в пясъка, в *** начинания и въздуховози като мафията БДЖ, докато дойде ден, в който просто няма да има кой да плаща данъци. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Писането на "стратегии" в България означава замитането на всичко под килима - да се оправя следващия, който и когато дойде той.Никаква стратегия, тактика или илюзионистки трик не може да оздрави влакове, по които продадените билети покриват 5 или 10 или 15% от направените разходи (и то само на БДЖ!!!!!) за тях. Такива влакове (с под 20% покриване на разходите от билети) са около половината от ПВ и КПВ. По направления като Кърджали-Подкова, Ловеч-Троян, Банкя-София, Бобов дол-Дупница, Силистра-Самуил, Септември-Добринище и Кардам-Добрич практически ВСИЧКИ влакове покриват под 10% от себестойността си, защото линията и влаковете са толкова АМОРТИЗИРАНИ, БАВНИ И ПРОТИВНИ, че освен семейства на транспортни работници, глутници *** без билети и по някой заблуден пенсионер и ученик, не се вози НИКОЙ ДРУГ. И да бяха само те...През последните 10 години в черната дупка БДЖ и НКЖИ са заминали над 3 млрд лв. За какво? Да возят катафалки въздух с 40 км/ч по линии, по които вече няма пътници. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Безумие е да се наливат 180 млн. лв годишно в тази бездъна яма. По добре да ги закриват по бързо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар