Социалният министър Ивайло Калфин ще търси механизми за внедряване на дуалното обучение в общини с преобладаваща бедност. Това е заявил вицепремиерът по време на среща с посланика на Белгия у нас Аник Ван Калстър, цитиран в прессъобщение на социалното министерство.
„Образователната система у нас трябва да се промени. Ще търся механизми, чрез които в общините с преобладаваща бедност да се осигури заетост на учащите, съчетана с образователния процес“, е казал министър Калфин.
Според него дуалното обучение е алтернатива за тези региони, която ще намали безработицата сред младежите. По думите му в страни от Западна Европа тази система дава положителни резултати.
Калфин е посочил, че социалното министерство има опит в провеждането на такъв тип обучения. През 2014 г. са били реализирани пет експеримeнтални курса за професионално обучение на дуален принцип за повишаване на квалификацията на безработни чрез ДП "Българо-германски център за професионално обучение".
Вицепремиерът обаче напомни, че обучението чрез работа е важно за системата за професионално образование, но чуждестранният опит се прилага успешно тогава, когато е съобразен със спецификата на условията в страната.
"Липсата на образование и професионално обучение, безработицата и социалното изключване са проблемни за България", смята още Калфин.
Посланикът на Белгия Аник Ван Калстър е изразил готовност за съдействие и е предложил партньорство, свързано с въвеждането на добри практики.
Тя е запознала министъра с подробности, свързани с ваучерната система за почасова заетост в Белгия. По думите ѝ системата дава добри резултати и показва примери, с които може да се намали безработицата сред населението.
Ваучерната система за почасова заетост е сред водещите идеи в управлението на министър Калфин. До края на 2015 г. предстои да бъде разработен цялостен механизъм за въвеждането й в България.
За въвеждането на дуална система пък от много години настояват представителства на чуждестранните инвеститори. Така например от Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) отчитат, че по качество на професионалното и академичното образование България се нарежда на последно и предпоследно място в ЦИЕ, а по наличие на специализирана работна ръка – на предпоследно място. Според експертите на камарата един от начините за справяне с този проблем би могло да бъде именно въвеждането на наложилата се в Германия система за дуално обучение и съобразяването с необходимостта на бизнеса от обучение на специалистите в конкретни области.