С минимален ръст от 0,1% търговията на дребно се връща на положителна територия през ноември, след като през октомври оборотите в търговските вериги намаляха с 0,1% на месечна база. Тенденция за понижение на годишна база също се запазва.
Това показват предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ), отнасящи се до продажбите на дребно във всички сектори на икономиката, но без тези на автомобили и мотоциклети. Показателят дава представа за динамиката в търсенето и предлагането на стоки и търговски услуги, като отчита и влиянието на протичащите икономически процеси в страната.
В предпоследния месец на 2014 г. търговията на дребно нараства само с 2,3% на годишна база. За сравнение – през септември продажбите скочиха с 5,4%, а през октомври – с 3 на сто.
Покачването на месечна база е в рамките на статистическата грешка – в размер на 0,1 на сто, имайки предвид, че данните включват резултатите на търговците от т.нар. „Черен петък“, отбелязан на 28 ноември. От няколко години насам, по подобие на американските вериги, на този ден и някои магазини у нас предлагат атрактивни намаления или поне минимални отстъпки за част от стоките, които предлагат. Оборотите, които се реализират у нас, са далеч по-малки в сравнение с резултатите на западните вериги.
Но „Черният петък“ се приема за начало на коледното пазаруване. Ето защо очакванията са, че през декември търговията на дребно ще отбележи по-осезаем ръст. Традиционно в периодите преди празници домакинствата са по-склонни да правят покупки. Статистиката на Банковата организация за разплащания и картови авторизации (БОРИКА) вече показа, че през декември сме изтеглили от банкомати и платили чрез банкови карти в магазините 1,4 млрд. лв.
Потребителите все по-често пазаруват и онлайн. През ноември търговията на дребно чрез поръчки по пощата, телефона или интернет се повишава с 13,3% на годишна база, но намалява с 1% на месечна база. Потребителите не са били толкова активни през месеца, но като цяло тенденцията за двуцифрен растеж на годишна база на търговията по интернет и по пощата се запазва. Факт е, че пазаруването онлайн расте, като на него залагат и редица вериги. Например, Шведската компания за продажба на дрехи на дребно Hennes & Mauritz (H&M) планира през 2015 г. да пусне онлайн магазин и у нас.
През ноември сме купували именно повече облекла, обувки и кожени изделия, тъй като оборотите на тези търговци са с 10,7% по-големи спрямо октомври и с 2,1% по-големи в сравнение с година по-рано. Застудяването у нас може да обясни покачването. Смяната на сезоните влияе съществено на продажбите на дребно на търговците на запад. Освен това периодът след края на коледните и новогодишните празници съвпада с още по-големи намаления по магазините.
Търсенето на стоки за дълготрайна употреба като електроника и мебели е било по-слабо. Търговията на дребно с компютърна и комуникационна техника се покачва с 1% на месечна база, а търговията на дребно с битова техника, мебели и други стоки за бита — само с 0,1% за месец и с 2,7% за година.
През ноември с 2,7% на месечна база се понижава и търговията на дребно с фармацевтични и медицински стоки, отчита още НСИ.
Процентно изменение на търговските обороти на годишна календарно изгладена база
Графика: НСИ