Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) планира да започне строителството и разширението на Софийския околовръстен път в частта му между квартал „Бояна“ и пътен възел „Люлин“ след 2015 г. Това обяви инж. Лазар Лазаров, председател на управителния съвет на АПИ, по време на конференция, организирана от Камарата на строителите в България.
От АПИ са предложили проектът да бъде финансиран от следващата оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Финансиране ще се търси и за проекта за разширението на околовръстния път в участъка му между кв. „Младост“ и магистрала „Тракия“.
След 2015 г. Агенцията ще кандидатства за получаване на европейски средства за изграждането на високоскоростния път между Видин и Ботевград, както и за строежа на автомагистрала „Калотина“ до границата със Сърбия, добави Лазаров.
Основната цел на АПИ е в следващите шест години да завърши магистралния пръстен на страната, поясни Лазаров. Това означава завършване изцяло на строителството на магистрала „Хемус“ в участъка от Ябланица до Шумен.
В момента най-голямото предизвикателство за завършване се оказва автомагистрала „Струма“, обясни Лазаров. Той припомни, че строителството на Лот 2 – Дупница - Благоевград, и Лот 4 – Сандански - Кулата, трябва да завърши до октомври 2015 г. Това е крайният срок за проектите, за да може да се използва европейското финансиране.
В момента работата по лот 2 е завършена на 34%. Физическото изпълнение при Лот 4 е 56%. В момента продължават преговорите с изпълнителя на проекта – гръцката фирма „Актор“. Ако те завършат бързо и с положителен резултат, то изграждането на Лот 4 може да приключи в срок, обясни Лазаров.
В момента по всички проекти за оперативна програма „Транспорт“ има закъснение с поне една година. Ще се опитаме да наваксаме това закъснение в оставащата ни една година, обясни и регионалният министър Лиляна Павлова.
Транспортният министър Ивайло Московски помоли изпълнителите на проектите по „Струма“ и „Марица“ да работят максимално бързо, за да няма забавяне и загуба на евросредства.