Не е нужно да се прави радикална актуализация на бюджета, заяви пред БНР проф. Кръстьо Петков, лидер на Обединен блок на труда. Според него правителството би могло да се справи вместо с актуализация, с по-умерени мерки. Сега въпросът е за какво ще бъде използван новият заем – за запълването на каква дупка ще се насочат парите, отбеляза той.
Припомняме, че актуализацията на бюджета на кабинета „Борисов“ предвижда бюджетен дефицит на касова основа от 2,9 млрд. лева, или 3,7% от БВП, както и допълнителен дълг до 4,5 млрд. лв. в рамките на годината.
„Ако Народното събрание приеме, че трябва да се вземе допълнителен заем от 4,5 млрд. лв. - нещо, което независими експерти не препоръчват, около 1,7 млрд. лв. трябва да отидат за рефинансиране на дефицита. Експерти твърдят, че дефицитът не е точно такъв, защото до октомври имаме прилично изпълнение на данъчни и неданъчни приходи“, твърди проф. Кръстьо Петков.
Той настоява да се изясни къде ще отидат парите. „Отговорът се вижда от публикуваните мотиви и от публикувания на страницата на Министерството на финансите вариант на актуализирания бюджет - над 2 млрд. лв. отиват за Фонда за гарантиране на влоговете и 900 милиона за буфер“.
Експертът обаче заяви, че трябва да се прекрати практиката на буферите.
„Буферите означават, че има още една каса в правителството и по усмотрение на премиера и финансовия министър ще се раздава. В упор трябва да се постави въпросът в парламента защо трябва да се заделят 2 млрд. лв., при положение че не е необходимо толкова да се предоставят на Фонда за гарантиране на влоговете“, допълни той.
Проф. Петков подчерта, че като цяло са необходими структурни реформи, с което ще се спестят бюджетни средства. Освен това трябва да се направи реална оценка на макроикономическата ситуация, „за да почнат да влизат пари в бюджета, а не само да икономисваме“.
„Българската икономика има нужда от свежи инвестиции и те могат да се намерят. Ако ще вземаме заеми, както се предлага, лъвският пай от тези пари трябва да отиде за преструктуриране на икономиката“, смята той.
преди 10 години Защо с държавногоронтиран заем трябва да се "ОСИГУРЯВАТ" два милиарда на частния ФГВБ? Защо участващите в тази взаимоспомагателна каса от 24 баки не осигурят средствата с които те на основание чл.23 от ЗГВБ са длъжни да платят на вложителитена КТБЗАЩО ИЗИБЩО ДЪРЖАВАТА ПОЕМА ТАКИВА ЗАГРОБВАЩИ НАРОДА НИ АНГАЖИМЕНТИ, ПО КОИТО СТРАНА СА ЧАСТНИ ЮРИДИЧЕСКИ СУБЕКТИ КАТО ФГВБ И КТБ? Това най малко е безумие!ФГВБ като една взаимоспомагателна каса е ЛИШЕНА ОТ АКТИВИ с които да гарантира дълга си! Как държавата ще гарантира бъдещото си вземане към ФГВБ при положение, че фонда не е в състояние да емитира облигации и да подпише какъвто и да е договор с правителството по ОБСЛУЖВАНЕ НА ПРЕДОСТАВЕНИЯ ЗАЕМ !! ЩЕ Е ИНТЕРЕСНО ДА ВИДИМ ПРИ КАКВИ ЛИХВИ И ЗА КАКЪВ ПЕРИОД ЩЕ БЪДЕ ОТПУСНАТ ЗАЕМА КЪМ ЧАСТНИЯ ФГВБ!Ще е интересно да ги съпоставим с тези по които държавата е получила държавногарантирания заем !НЕДОПУСТИМО Е С ПАРИ НА ДАНЪКОПЛАТЕЦА ДА СЕ ПЛАЩАТ ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ЧАСТНИ ФОНДОВЕ!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар