- Наскоро продадохте несъбрани вземания от периода 2005-2007 г. При какъв процент от номинала е сделката? Ще има ли такива сделки и с текущите кредити, или рискът вече е продаден към застрахователя и той ще се бори с несъбраните кредити?
Ние никога не сме потвърждавали участие в сделката, към която препращате в първата част на въпроса. Част от нашата комуникационна стратегия е да не коментираме такива теми.
- В отчетът ви пише, че мрежата от мобилни агенти генерира над 57 000 заема. Колко са активните ви клиенти, които в последните 12 месеца са имали активен заем от вас?
Ние предлагаме своите продукти през собствената ни мрежа от 45 търговски офиса, онлайн през иновативния ни виртуален „магазин за кредити” и в повече от 3000 точки, разположени в магазините на търговските ни партньори. Компанията ни има близо 1,3 милиона клиенти и през последните 13 години сме отпуснали кредити на стойност над 2,5 милиарда лева.
- Към края на 2013 г. имате кредитен портфейл от 230 млн. лв. Какъв е средният му срок (матуритет) и какъв е текущият размер на кредитния портфейл?
Средният период на изплащане при стоковите кредити за покупка на изплащане, отпускани от БНП Париба Лични Финанси, България е около 12 месеца. Що се отнася до паричните заеми, средният период на изплащане е над 2 години. Не бих могъл да коментирам обема на кредитното ни портфолио, но мога да споделя, че през 2013 г. отчетохме ръст в сравнение с 2012 г. и очакваме, че тази тенденция ще се запази и през 2014 г.
- Печалбата ви за 2013 г. е 32,6 млн. лв., което е повече от резултатите на повечето банки, възможно ли е завист от банките да е причина за исканията да бъдат регулирани и бързите кредити?
Не бих могъл да коментирам причините за тези законодателни промени. Като част от най-голямата финансова група в еврозоната и като дъщерно дружество на лидера в потребителското кредитиране в Европа, ние приветстваме всички регулации, кото ще доведат до повече прозрачност за клиентите.
- Вие одобрявате ли промените в регулацията и конкретно за вас, положителен или отрицателен ще е ефектът от тях?
Новите регулации вече дават своето отражение върху финансовия пазар, особено при компаниите, които отпускат т.нар. „бързи кредити”. В тази връзка, мога да кажа, че за БНП Париба Лични Финанси, България ефектът е относително нисък, тъй като ние не оперираме в този сектор.
Като цяло, ние приветствахме законодателната промяна, особено в частта за засилване на регулациите за компаниите в сектора. Също така, беше очевидно, че капиталовите изисквания за небанковите финансови институции бяха твърде ниски и трябваше да бъдат повишени.
Най-добрата новина за клиентите е, че всички играчи на пазара трябва да представят ясно всички условия по кредита: лихва, ГПР, такси и т.н. Ето защо бих искал да подчертая, че е много важно тези регулации да бъдат приложени към всички кредитиращи институции, без значение дали са банки или небанкови компании. БНП Париба Лични Финанси, България възприе този подход и предоставя такава информация повече от три години преди приемането на законодателните промени.
- Обричат ли бързите кредити ползвателите си на бедност или напротив - помагат им? Защото все пак висок ГПР в комбинацията с беден човек, едва ли води до неговото забогатяване.
Всичко е въпрос на отговорно кредитиране. Например, БНП Париба Лични Финанси, България инвестира много в образоването на хората. Също така, ние сме много внимателни при отпускането на кредити, особено на нови клиенти. Ние не приемаме всички молби за кредит, които получаваме, като така защитаваме личния бюджет на клиентите. Служителите на компанията не само продават кредити, но те са и консултанти, които могат да дадат съвет или да съдействат на клиента при целия процес на кредитиране.
Ако даден човек желае да вземе кредит, не е необходимо да бъде богат или с високи доходи. Много по-важно е да има стабилни доходи и да управлява разумно бюджета си. Ето защо не бих могъл да се съглася, че кредитите обричат хората на бедност. Ако клиентът има реалистична преценка, един потребителски кредит би му помогнал да реализира плановете си и да повиши жизнения си стандарт.
- Имате планове за развитие на кредитни карти? Те ще включват ли гратисен период без лихва или всъщност ще са овърдрафт?
Такъв продукт е част от портфолиото на BNP Paribas Personal Finance навсякъде, където компанията развива своята дейност. Ето защо имаме поглед върху всички практики, които потребителите приемат като добри.
- Планирате и навлизане в автомобилните кредити. Защо този сегмент остана извън полезрението ви досега?
В България финансираме покупката на автомобили от близо 2 години с нашите парични заеми. Новината е, че през 2014 г. пуснахме нашите специализирани кредити за покупка на нови или употребявани автомобили „Нова” и „3+”. С това предоставихме на клиентите удобни финансови продукти, които имат много предимства в сравнение с лизинговите схеми или банковите кредити, например при нас няма изискване за първоначална вноска.
Бих искал да добавя, че финансирането на покупка на автомобили е един от основните бизнеси на BNP Paribas Personal Finance във всички страни, в които групата работи. Преди старта на нашите нови продукти, ние проведохме задълбочено проучване на пазара. То показа, че България има огромен потенциал в този сегмент, особено по отношение на пазара на употребявани автомобили, който ние оценяваме на повече от 50 000 коли годишно. Ние имаме големи амбиции и целта ние е бързо да завземем над 10% от този пазар.
- Ако някой изтегли кредит от вас и емигрира в чужбина в страна от ЕС, ще го намерите ли, за да си плати? А ако емигрира в САЩ или друга страна?
Преди да отпуснем кредит, ние оценяваме всеки клиент според рисковия му профил. Ето защо процентът необслужвани кредити за нашата компания е много по-нисък от средния за пазара. Все пак, ако клиент спре да изплаща вноските си, ние полагаме усилия да се свържем с него по и-мейл или телефон и да намерим решение на ситуацията. В тези случаи използваме задълбочения опит на групата BNP Paribas Personal Finance.