Макар и цената на електроенергията да се покачва, електроразпределителните дружества се оплакват, че средствата, с които разполагат, не им достигат за поддръжката на преносната мрежа. Така режим на тока е все по-реална опасност, може би не през този зимен сезон, но тенденцията в краткосрочен план е негативна, предупреждават от сектора.
За вероятността страната да остане на тъмно през зимните месеци, предупреди първа вицепремиерът Екатерина Захариева. Това се оказа и един от мотивите да се повиши цената на електроенергията от 1 октомври. Беше посочена именно нуждата от средства за подготовката за зимния сезон на енергийните дружества.
ЕРП-тата декларират, че и без увеличението от 1 октомври се подготвят за зимния сезон и отделят средства за планови ремонти на мрежата. За модернизация на мрежата - например за полагане на въздушните кабели под земята, което ще намали и аварийността, обаче липсват средства.
От ЧЕЗ България обясниха, че едва към 0,7% от стойността на фактурите на битовите абонати остават в компанията. „След 1 октомври от сметката на битов клиент 100,03 лева за поддържане на мрежата в Западна България остават едва 0,68 лева“, коментират от дружеството.
През годините делът на компанията в цената на тока намалява непрекъснато – от 13% през 2006 – 2007 година до нивата от 0,7% през 2014 година, посочват от компанията. Подобни са цифрите и за останалите електроразпределителни дружества.
Стойността на мрежата на EVN България е 4 млрд. лева, а животът й - около 30 години, коментираха пред Investor.bg от дружеството. За да може след 30 години да имаме мрежа в поне същото състояние, всяка година трябва да се инвестират по около 130 млн. лева, обясниха от компанията. Вложенията обаче са двойно по-малки, защото инвестиционните програми на дружеството не се признават от енергийния регулатор като разходи.
Това означава, че или животът на мрежата трябва да се удължи до 60 години, или в последните години ударно да се влагат средства за модернизация на съоръженията.
Според изчисленията на компанията негативният ефект от липсата на инвестиции в преносната мрежа ще се прояви плавно през следващите години – постепенно ще зачести аварийността и тогава вече режим на тока е съвсем реална вероятност за страната.
От Енерго – Про отчитат, че мрежата, която те управляват, е била в най-тежко състояние спрямо останалите части на страната и инвестициите в нея са най-сериозни.
От EVN България коментират, че заради несигурната регулаторна рамка и политическата нестабилност банките по-трудно отпускат заеми, а и ако дадено дружество прави инвестиции с кредити, лихвата отново ще се покрие от клиентите.
Дружествата на ЧЕЗ в България пък декларират, че финансовото им състояние през първото полугодие не е добро. „ЧЕЗ Електро България“ регистрира загуба в рамките на 6,6 млн. лева, а „ЧЕЗ Разпределение“ - 4,9 млн. лева.
По време на откритото заседание на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) относно цената на електроенергията и трите електроразпределителни дружества приветстваха решението като позитивна стъпка в посока оздравяване на системата, макар и все още доста колеблива. Твърде вероятно е обаче тя да се окаже и последната на фона на летящите яйца към ръководството на енергийния регулатор.
преди 10 години ТенденцияТА била НЕгативна !Кого ще плашите ?!Ние с такива НЕгативни тенденции сме израсли, БРЕ .... Вашта **** !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Първо , те инвестициите ги правят с чужди пари - всеки който иска ток си плаща по мноооо дървена тарифа "за мощност" предварително и след това в срок от 6 месеца до 2-3 години го свързват към мрежата с желаната от него мощност. има и друг вариант да им се реши проблема - свободен достъп до преносната мрежа и всяка електричарска фирма да може да свързва нови абонати - няма да им се налагат чак толкова много инвестиции :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Хайде стига сте го тиражирали т'ва малоумие, делът им бил 0.7% Тук поне не е в-к "Трета възраст", повечето хора можем да смятаме. Като не им харесва - да си продават инвестицията и да си ходят. За такова обслужване като тяхното, в Чехия и Австрия глави щяха да хвърчат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар