IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

С близо 22% намаляват даренията у нас през миналата година

Бизнесът и фондациите са дарили по-малко средства, ръст има само при индивидуалните дарения

13:36 | 01.10.14 г.
С близо 22% намаляват даренията у нас през миналата година

С близо 22% намалява общият обем на даренията в България през 2013 г. спрямо 2012 г., сочи анализ на Българския дарителски форум (БДФ), публикуван на сайта на организацията. Това е първото регистрирано понижение от пет години насам.

През миналата година компании, фондации и граждани у нас са дарили общо над 105 млн. лв. спрямо над 137 млн. лв. година по-рано.

Най-голям обем дарения в страната са направили компаниите – над 47% от всички дарения през годината идват от тях. На второ място са международните фондации – с около 31%, а на трето – българските фондации, които формират 16%. Индивидуалните дарители са четвърти  – с малко над 5% дарения за различни каузи.

Спад при даренията от бизнеса

За първи път от пет години компаниите бележат спад в инвестициите си за обществото с 24%. Компаниите са дарили общо близо 50,7 млн. лв. през 2013 г.

Те даряват най-много в сферите на образованието и науката, културата и изкуството и социалните дейности, здравеопазването и спорта.

Въпреки спада на дарените средства бизнесът се опитва да поддържа своите обществено значими приоритети и сфери, като запазва проектите, които традиционно подкрепя, но намалява обема на финансиране. С над 50% се увеличава нефинансовата подкрепа (на стоки и услуги) от бизнеса. За пример от форума посочват, че през последната година „Българска хранителна банка” е въвлякла като партньори 84 компании, дарили 260 т храни.

Компаниите продължават да даряват най-рядко за човешки права. През 2013 г. по време на хуманитарната криза с бежанците от Сирия малко компании се включиха с дарения, като мнозинството от тях не пожелаха да комуникират своите жестове заради нетолерантността на голяма част от обществото по тази тема, отбелязват от форума.

Спад и при фондациите

Общите дарения от фондациите също регистрират спад през миналата година - с около 22% в сравнение с 2012 г. до 50,4 млн. лв.

Даренията от българските фондации бележат ръст с близо 11%. Това увеличение основно се обяснява с факта, че български организации са администратори на двете междуправителствени програми - Програма за България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. и Норвежкия Финансов механизъм и Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Даренията от фондации, базирани извън България, са намалели с около 30%, което основно е резултат от приключилите за страната ни програми на Тръста за гражданско общество в Централна и Източна Европа и на Балканския тръст за демокрация.

Големите чуждестранни донори в България (фондация „Америка за България”, фондация „Чарлз Стюърт Мот”, фондация „Велукс” и др.) са дарили над 33 млн. лв. Сред тях най-големият дарител остава Фондация „Америка за България“ – над 90% от финансовата подкрепа за каузи идва именно от тяхна страна - общата сума за 2103 г. е над 30 млн. лв.

Фондациите започнаха да използват различни и иновативни механизми за набиране на средства и привличане на съмишленици, отбелязват от форума. Подобен пример са дарителските кръгове, обединяваща индивидуални дарители за финансиране на проекти за социална промяна. В България такива дарителски кръгове се организират от Фондация „Работилница за граждански инициативи“ в 8 града от страната и за 2013 г. са набрали над 133 хил. лв. от 419 индивидуални дарители за 42 каузи.

Ръст на индивидуалните дарения

Макар и с най-малък дял, ръст се отчита единствено при индивидуалните дарители – те са дарили 5,8 млн. лв. през 2013 г., което е увеличение с над 17% спрямо 2012 г.

Според проучване от септември на агенция „Алфа Рисърч” по поръчка на БДФ 39% от гражданите са направили дарение през последните 12 месеца, а от тях 68% предпочитат да дарят чрез SMS. Основен мотив за подкрепа на кауза е личното отношение към конкретен проблем, както и обществената значимост на каузата.

Нова възможност за хората да даряват е и механизмът за редовно дарителство със SMS, въведен от УНИЦЕФ през 2013 г. в партньорство с трите мобилни оператора.

През 2013 г. отново имаше нужда дарители спешно да подпомогнат лечението на деца поради влошената работа на Център „Фонд за лечение“ в периода октомври-декември, посочват от БДФ.

Друга спешна хуманитарна кампания след септември 2013 г. целеше облекчаването на бежанската криза. Въпреки поляризираното обществено мнение огромен брой дарители и локални кампании събираха средства, дарения в натура и координираха доброволчески усилия в 8-те бежански центъра в страната. Липсва точна статистическа информация за размера на генерираната подкрепа, тъй като нито една институция, ангажирана с проблема, не събира и анализира такава.

Наред с финансовата подкрепа, популярност набира доброволчеството. Сайтът TimeHeroes.org например създава все повече възможности да се свързват доброволци с каузи. За миналата година 232 каузи намериха своите 7267 доброволци през този канал.

През 2013 г. се наблюдава значително увеличение на броя на декларираните пред НАП дарения от граждани – с близо 200% спрямо 2012 г. до 6582.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:09 | 13.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още