Ако Русия затвори въздушното си пространство, част от трафика ще бъде насочен през Балканския полуостров и България ще има преки приходи от това. Това каза пред БНР Кристиан Кръстев, бивш министър на транспорта в служебния кабинет на Марин Райков.
Премиерът на Русия Дмитрий Медведев предупреди, че руското правителство вероятно ще въведе огледални санкции срещу Европейския съюз (ЕС) в отговор на подготвяния нов кръг от западни санкции срещу Москва. Въпреки това Съветът на ЕС одобри вчера разширяването на санкциите.
“Ако се стигне до конкретни действия, най-вероятно Русия няма да затвори цялото си въздушно пространство, а само транссибирските коридори, защото това е най-прекият път между Европа и Азия. Такава мярка би нанесла големи щети на европейските големи превозвачи като Lufthansa, British Airways и Air France, които основно пътуват до Азия“, каза Кръстев.
Той посочи че транссибирските коридори намаляват пътя до Азия средно с около 4000 км, а пътуването с около 3 часа и половина. Спестява се и гориво.
„Това пряко ще се отрази върху билетите на пътуващите. Компаниите няма да фалират, но пътуването до Азия при такива санкции би се оскъпило“, предположи той.
Кръстев допълни, че в момента за прелитане по тези маршрути европейските авиокомпании плащат около 30 млн. долара средно на месец, това в годишен мащаб е над 300 милиона. Тези пари пряко влизат в бюджета на "Аерофлот", според споразумение от 70-те години.
Ако Москва предприеме такива мерки, това ще засегне и приходите на руския превозвач.
Кристиан Кръстев допълни, че в момента заради санкциите, които се налагат от страна на ЕС и от Русия, са засегнати селското стопанство, промишлеността, също и търговският стокообмен заради проблемите с превозите през Украйна.