IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Преглед на печата за 30 август

08:30 | 30.08.14 г.
Преглед на печата за 30 август

2 млн. българи ca дали рушвети през 2014 г.

"Дарик Радио"

България е по-корумпирана от всякога. Проучване на Центъра за изследване на демокрацията показва, че нивата на корупция през последната година надвишават всички досегашни от 1999 г. насам, откакто има такива проучвания.

Оказва се, че близо 2 млн. българи са давали пари, подаръци или някакви услуги на чиновник или друг служител в обществения сектор. В проучването се уточнява, че по-голямата част от тези рушвети са били поискани или подсказани по един или друг начин.

Друго тревожно число – цели 70% от населението признават, че са склонни да участват в корупционна сделка. Половината са категорични, че именно чрез рушвет биха си решили даден проблем с администрацията. Другата половина твърдят, че биха го направили само в крайна нужда.

Почти цялото пълнолетно население е в очакване чиновникът да си поиска нещичко за свършената работа. 94% от гражданите са именно с тази нагласа.

А заключението на изследването е, че при това положение корупцията вече трайно бележи отношенията между граждани и администрация. И че се превръща в допълнителен квази данък.

Заплата 4000 лева у нас, ако говориш скандинавски езици

"Нoвинар"

Младежи, завършващи родни университети, без никакъв опит вече се мръщят на заплата от 1 500 лв и искат по-високо заплащане, пише "Телеграф".Тази сума е стартово възнаграждение в аутосорсинга, което дават чуждите фирми, преместили част от дейността си у нас. Отделно се дават за извънреден труд по 15-20 лв, покриват се и разходи за храна.

По-високо възнаграждение има за хора, които могат да говорят свободно няколко не особено популярни езика. Три-четири хиляди лева получават служители в кол центрове, които освен задължителния английски, знаят и някой от скандинавските езици – норвежки, датски или шведски.

Работата в този случай е да дават по телефона съвети на клиенти от чужбина. Някои са елементарни – например как да си включиш компютъра или как да го рестартираш, ако забие.

Служителите разполагат с наръчник как се действа при такива случаи, а и много от отговорите могат да се намерят при справка в Google. Чужденците обаче искат някой друг да им обясни какво да правят.

Около 22 000 души у нас са заети в сферата на аутосорсинга у нас. Търсене на нови служители обаче непрекъснато има, твърди шефът на Българската аутосорсинг организация Стефан Бумов.

Гладът за добри специалисти е такъв, че компаниите дават бонус от 250 лв на служител, който доведе подходящ кандидат за работа. Изискването обаче е той да владее минимум два езика – английски и още един европейски език.

Годишно този сектор у нас отбелязва растеж с 15-20%, докато останалата част от икономиката ни крета с по-малко от процент. Големият ни конкурент в Европа е Полша, но там при доста повече население заетите в аутосорсинга са едва 40 000 души.

АМ "Струма" зарязана по средата на строежа

"Нoвинар"

Автомагистрала "Струма" пустее недовършена месец и половина преди крайния срок за завършването й.

Строежът на магистралата е наполовина извършен, след което фирмата изпълнител си е тръгнала заедно с всички машини и работници от мястото. Така месец и половина преди крайния срок лот 4 от магистралата, който се ремонтираше, е готов едва 55%. Това стана ясно при проверка на служебния министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова на мястото.

"Направена е проверка на лот 4 на АМ "Струма" на 22 август от АПИ, която е установила, че не се е работило на аутобана, нямало е машини и работници", каза Ангелкова. От министерството допълниха, че крайният срок за довършване на пътя е 15 октомври 2014 г., а до момента е извършено едва 55% физическо изпълнение.

"Изискана е спешна среща със строителите следващата седмица. Ако нямаме уверение, че програмата е реалистична, договорът с изпълнителя ще бъде прекратен", категорична е Ангелкова. Тя допълни, че към момента се работи по проучване на възможностите за прекратяване на общо три договора – един пътен и два железопътни.

"Управляващият орган ще извършва проверки на място два пъти в месеца и ако е необходимо, ще се осъществяват инцидентни проверки", допълни министърът. По думите ѝ работата по АМ "Марица" ще приключи до края на 2015 г. и в рамките на допустимите разходи. Първоначалният срок обаче е бил до края на тази година, което ще доведе до необходимите неустойки по договора.

Междувременно министър Ангелкова каза още, че министерството ще внесе предложение до Европейската комисия, задължителното съфинансиране от страна на държавата да се увеличи от сегашните 15 на 50 на сто и по този начин по-лесно да се осъществяват проектите по оперативни програми.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:37 | 28.08.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още