В началото на септември транспортният министър Николина Ангелкова ще преговаря в Брюксел за държавната помощ за Българските държавни железници (БДЖ). Това стана ясно по време на инспекцията на ремонта на жп линията Пловдив – Бургас в участъка от Стара Загора до Зимница, съобщава БТА.
Припомняме, че предишното правителство поиска с пари от бюджета да се покрие недостиг на БДЖ. Субсидията възлиза на 170 млн. лева, като средствата са извън държавната субсидия, която превозвачът получава всяка година.
От Еврокомисията поискаха допълнителни обяснения за помощта, за да преценят дали не се нарушава законодателството, свързано с конкуренцията.
По същото време БДЖ предложи и 30% опрощаване на дълга, но по-кратък срок за изплащане на задълженията – 6 вместо 10 години, след като преди това кредиторите одобриха продажбата на активи на железниците. Имаше опасност и от загуба на дизеловите мотриси, както и на над 3 хил. товарни вагона.
След срещата в Брюксел Ангелкова ще разговаря и с представители на кредиторите на БДЖ. На нея ще се обсъди възможността за опрощаване на част от дълга и разсрочването на задълженията.
По време на инспекцията днес стана ясно, че ремонтът по жп линията Пловдив-Бургас в участъка от Стара Загора до Зимница ще бъде удължен със 160 дни заради непредвидени дейности. Отсечката се очаква да бъде пусната в експлоатация до края на годината.
Третият участък от жп линията обаче - Церковски-Бургас, е сред рисковите проекти. Срокът за довършването на този участък е бил удължаван с една година, до 6 ноември 2014 г. Министър Ангелкова рпедупреди, че ако строителят не се активизира, ще се задействат неустойкито по договора. Възможно е да се стигне и до прекратяване на договора с изпълнителя. Подобен риск има и за жп отсечката Септември-Пловдив.
Николина Ангелкова обяви също така, че в края на тази или началото на следващата година ще започне ремонтът на жп гарата в Стара Загора. "В момента приключваме с плана за ремонт на жп гарата в Стара Загора. Финансирането е в размер на около 3 млн. лева и ще бъде осигурено от Националната компания "Железопътна инфраструктура", обясни тя.