При очертаването на районите, са следвани следните принципи:
Териториалният обхват на районите съответства на реалните измерения на туристическото развитие (включително на съществуващите организационни структури) и/или на разкрития туристически потенциал;
Атрактивност – наличие на значими атракции (експонирани или потенциални), осигуряващи достатъчно богато „меню” на туристическото предлагане, което прави възможно създаването на комплексен туристически продукт (продуктов микс) и може да задържи посетителите поне няколко дни;
Инфраструктурна обезпеченост – районите предлагат или са с потенциал да развият комплекс от туристически услуги и съответната инфраструктура за нуждите на туристите и на туристическия бизнес;
Хомогенност – относително сходство на природните и социално-икономическите условия, ресурсния потенциал, продуктовата структура, както и с регионална идентичност (да бъдат възприемани като цялостни единици от големи пазарни сегменти, местните власти, туристическия бизнес и туристическите асоциации и сдружения);
Териториална цялостност (компактност) - не се допуска териториална разпокъсаност на района и/или припокриване с други райони (една община може да попада само в един район);
Толерантност – стремеж по възможност да се запази териториалната цялостност на съществуващите регионални сдружения и други доброволни формирования между общини, когато не се влиза в противоречие с горните критерии.
Географските наименования
В проекта се предлагат географски наименования на районите. Предстои да се предложат и подходящи маркетингови наименования, отразяващи спецификата на всеки район.
Ще се създадат организации за управление на туристическите райони. Седалищата на тези организации са подбрани така, че да отговарят едновременно на няколко критерия - централно географско положение и удобна транспортна достъпност в рамките на района; възможност за административно взаимодействие – предлагат се предимно областни центрове; Достатъчно високо ниво на реално туристическо развитие.
Идентичността
Особено важен е въпросът за специализацията на туристическите райони, тъй като във всеки от тях съществуват възможности за развитие на голям брой и разнообразни видове туризъм, отбелязва се в концепцията. Трябва специално да се подчертае разликата между туристическата специализация (в смисъл на продукти, които са най-развити или с най-голям потенциал за развитие) и брандирането („намерената” идентичност при представянето на района).
Предлаганата основна специализация не предопределя бъдещото брандиране на туристическите райони. За всеки туристически район се предлага основна и разрширена специализация. Основната е комбинация от два вида туризъм, които в съчетание определят уникалността на районите. Разширената - включва освен основните и до 4 допълващи вида туризъм.
Предложено е примерно ранжиране на видовете туризъм, според тяхната значимост за съответния район.
Район Дунав – основна специализация да бъде културен и круизен туризъм;
Район Стара планина – планински и екотуризъм;
Район Розова долина – здравен и културен туризъм;
Район Тракия – културен и винен туризъм;район Родопи – планински и селски туризъм;
Район Рила-Пирин – планински и религиозен туризъм;
Район София – делови и културен туризъм;
Район Варна (Северно Черноморие) – морски и спортен туризъм;
Район Бургас (Южно Черноморие) – морски и културен туризъм.