Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи глоба от 542 хил. лв. на „Кауфланд България” заради заблуждаваща реклама.
От юни 2010 г. до края на април 2014 г. дружеството е рекламирало цената и качеството на своите продукти с послания като: „K-Classic Ви дава гаранция за най-ниска цена! Без компромиси. При сравними продукти никоя друга търговска верига в нашия град не предлага по-ниска цена. Ден след ден, година след година“ и „гарантирано качество на най-ниска цена”, обясняват от КЗК.
Същността на гаранцията се свежда до обстоятелството, че дружеството предлага под собствената марка К-Classic продукти с гарантирано контролирано качество на най-ниска цена или на по-ниска такава.
Производството показало, че след проучване на цените на конкуренцията „Кауфланд“ намалява продажната цена на аналогични продукти, като предлага K-Classic на по-ниска от констатираната продажна цена на конкурентния продукт или на цена, равна на продукта на конкурента.
В рекламните послания понятието „гаранция” се свързва с поет ангажимент от дружеството да предлага промоционалните продукти именно на най-ниски цени. По този начин се създава предварителна представа у потребителя, че закупувайки дадена стока с посочената гаранция, тя е действително на най-ниска цена, посочват от Комисията.
Дружеството използва при промотирането на тази гаранция посочените граматически форми на превъзходната степен „най-” и сравнителната „по-” с цел да привлече вниманието на потребителите към факта, че цените на неговите продукти K-Classic са най-ниските при съпоставка с останалите конкурентни вериги, респективно са по-ниски от тях. И двете хипотези предполагат, че цените на продуктите K-Classic са не просто равни или еднакви, а са под цените на конкурентните сравними продукти, пише в съобщението.
Комисията приема, че с поведението си дружеството целенасочено и систематично поддържа две паралелни ценови реакции - намаление на цените на продуктите K-Classic под цената на конкурента или намаление до размера на най-ниската конкурентна цена.
Същевременно през целия период на предлагане и промотиране на гаранциите („най-ниска цена”) Кауфланд презентира пред потребителите цените на продуктите си като най-ниски цени в сравнение с цените на конкурентите.
В този смисъл е налице явно противоречие между същността на предоставяната гаранция и размера на цените в „Кауфланд“, смята Комисията.
Използваният от дружеството механизъм за компенсиране на потребители, заплатили за сравним или аналогичен продукт по-висока цена в магазините на „Кауфланд“ чрез възстановяване на разликата до размера на цената на конкурента, също влиза в противоречие със съдържанието на рекламните послания за „най-”/„по-” ниска цена.
При определяне на санкцията Комисията е отчела като смекчаващо обстоятелство факта, че след образуването на производството дружеството е спряло заблуждаващата реклама, като променя част от рекламното послание: от „най-ниски цени” на „трайно ниски цени”.