Над 30 000 моряци ще се възползват от новите 6 електронни услуги в Изпълнителна агенция (ИА) „Морска администрация“. Това каза вицепремиерът по икономическо развитие Даниела Бобева на представянето на услугите днес, съобщават от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).
Новите електронни услуги на ИА „Морска администрация“ ще спестят време и средства за бизнеса и хората, коментира още тя.
„За първи път се осъществява подобен междурегистров обмен на данни“, каза вицепремиерът Бобева. Това е резултат от разработката на платформа, която позволява автоматизиран достъп до регистрите на 14 администрации, първични администратори на данни.
До този момент, за да се получи верификация за свидетелство за правоспособност, се е налагало съответната администрация или работодател да го изиска писмено от българската страна, да се направи справка в регистрите, да се съгласува и изпрати обратно. В някои случаи това е довеждало и до забавяне времето за отплаване на кораба, когато екипажът е обект на проверка.
„Сега всичко това се случва за секунди на екрана на компютъра“, обясни изпълнителният директор на Морска администрация Живко Петров.
„Подобни услуги са разработени и за Българската агенция за безопасност на храните в Община Велико Търново и предстои да стартират в най-кратки срокове“, допълни Бобева.
Заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров акцентира, че най-важен е косвеният икономически ефект, който се реализира с предоставянето на по-добри и всеобхватни електронни услуги.
„Пести се време, грижим се за природата и осигуряваме повече средства за икономиката“, подчерта Тодоров.
„Вече сме обхванали 32 регистъра и се работи за интегрирането на още 30. Този процес ще продължим докато не обхванем всички регистри, които могат да са в услуга на бизнеса и хората“, каза Христо Христов, директор на дирекция „Информационни технологии и електронно управление“ в МТИТС.
„Проектът в ИА „Морска администрация“ е един от пилотните по проект „Въвеждане на комплексно административно обслужване“ по Оперативна програма „Административен капацитет“, съобщи държавният експерт в администрацията на Министерския съвет Алеко Джилджов. Той подчерта, че след промените в административнопроцесуалния кодекс администрацията е длъжна да предоставя комплексно административно обслужване и да обменя информация, съществуваща в регистрите на отделните звена.
Шестте услуги са: проверка за автентичност на свидетелство за правоспособност и достоверност на данните, вписани в него; издаване на удостоверение за плавателен стаж; издаване/преиздаване на свидетелство за завършени курсове за специална и допълнителна подготовка, изисквани съгласно международни конвенции; издаване/преиздаване на свидетелство за правоспособност “Водач на кораб до 40 БТ по море” и “Водач на малък кораб”; издаване/преиздаване на свидетелствo за правоспособност за работа по море; издаване/преиздаване на свидетелство за правоспособност за плаване по ВВПЕ.