Поне по три варианта за действие ще подготвя администрацията, когато прави оценките за въздействие от законодателни промени. Това се предвижда в проект на ръководство за извършване на оценките за въздействие, което е публикувано за обществено обсъждане на портала за обществени консултации.
Становища могат да се изпращат до 16 юли.
След като бъде дефиниран проблемът, който налага законодателните промени, оценяващите ще трябва да разработят базов сценарий, който да се ползва като основа, предвижда ръководството. Базовият сценарий ще изследва как проблемът би се развил, ако не последва намеса на държавата и предприемането на законодателни мерки.
Освен вариантът “без намеса”, администрацията трябва да подготви и “вариант фаворит”, както и “краен, екстремен вариант” на действие. Задължително е да се осмислят възможностите за прилагане на алтернативни форми на административно регулиране, като саморегулиране, съвместно регулиране, доброволни споразумения, информационни и образователни кампании, въвеждането на стандарти и други, посочва се в проекта на ръководството.
След подготовката на вариантите за действие, администрацията трябва да ги анализира и сравни, да обобщи всички положителни и отрицателни икономически, социални и екологични въздействия и да препоръча един от тях.
Трябва да бъдат подготвени и цели, които да се постигнат със законодателните промени. Измерването им ще се осъществява по индикатори, които също трябва да бъдат подготвени от екипа, подготвил оценката за въздействие.
Предвижда се данните, необходими за оценките, да се събират чрез задължителните консултации със заинтересованите страни.
“Официалните обществени консултации са задължителни за всяка оценка на въздействието и се провеждат при спазване на Стандартите за провеждане на обществени консултации на Министерския съвет”, посочва се в ръководството.
В определени случаи ще се прави и оценка на риска – определяне на възможните рискове, на вероятността да настъпят, на степента на вредите, които могат да нанесат, и начините за ограничаването им.
Оценката на въздействие обаче се предвижда да е задължителна само когато се очаква предложението да има значителни последици върху икономическото и социалното развитие, както и върху околната среда, или да има пряко или косвено влияние по отношение на ползи или разходи върху бизнеса, неправителствените организации или правата на гражданите.
Оценки няма да се правят за законодателни предложения, които не налагат разходи или които предвиждат незначителни разходи или икономии за бизнеса и обществото.