Загубата на „Холдинг БДЖ“ ЕАД за първото полугодие на 2014 г. е над 21 млн. лв. Това стана ясно днес при представянето на отчета за дейността на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията през последната една година.
Завършването на преговорите с кредиторите на БДЖ е сред спешните задачи пред министерството, заяви министърът на транспорта Данаил Папазов. Той посочи, че е постигнато 30% опрощаване на дълговете, които са в размер на 605 млн. лв. и е разсрочено плащането за 6 години.
БДЖ е предприятието с най-голяма загуба за полугодието сред търговските дружества от системата на министерството. Втората най-голяма загуба е регистрирана при Национална компания „Железопътна инфраструктура“ - 18,7 млн. лв.
Сред печелившите дружества към министерството е Летище София – печалбата му за полугодието е 1,8 млн. лв. За сравнение обаче за цялата 2013 г. печалбата на столичната аерогара е била в размер на 12,5 млн. лв.
Летище Пловдив регистрира загуба за първите шест месеца на годината от 363 хил. лв.
Към 30 юни 2014 г. по Оперативна програма (ОП) „Транспорт“ 2007-2013 г. е предоставена безвъзмездна финансова помощ на общо 115 проекта по всички приоритетни оси в размер на 3,9 млрд. лв., или 99,83% от общия бюджет на програмата, отчете днес Папазов.
На бенефициентите е изплатена безвъзмездна финансова помощ в размер на 2,3 млрд. лв., което представлява 60,84% от бюджета на програмата.
По приоритетна ос 1 от програмата (развитие на железопътната инфраструктура) вече приключиха първите проекти, а именно връзката между Свиленград и турската граница, както и лот 1 на връзката между Пловдив и Бургас, която е между Михайлово и Калояновец, отчете зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Петър Киров.
По думите му миналата година е имало проблем по приоритетна ос 1, тъй като не беше стартирало строителството на връзката между Септември и Пловдив. „Това, което успяхме да постигнем, е издаване на разрешително за строеж за всички участъци от Септември – Пловдив, затова той ще успее да бъде приключен в срок до декември 2015 г.“, каза още Киров.
По жп инфраструктурата на България в момента се извършват над 100 ремонта, допълни Папазов.
По приоритетна ос 2 (развитие на пътната инфраструктура) също продължава реализацията на всички основни проекти.
Приключилите проекти по тази ос са лот 1 на автомагистрала „Струма“ и лотовете 2, 3 и 4 на магистрала „Тракия“. Приключили са също проектите за магистрала „Хемус“ и за Кърджали-Подкова.
Само за една година има 20% физическо изпълнение на лот 2 на магистрала „Струма“. Известни забавяния се забелязват в лот 1 на магистрала „Марица“ и лот 4 на „Струма“.
На Министерския съвет вчера беше взето решение, че се отменя изборът на строител на лот 2 на Западната дъга на Софийския Околовръстен път. Лот 2 няма да може да бъде реализиран в настоящия програмен период, поради което ще бъде фазиран за периода 2014-2020 г. и ще се финансира по ОП "Транспорт" 2014-2020 г., каза още Киров.