Висшето образование трябва да бъде обвързано с работните места и с бизнеса, с производството, заяви министърът на образованието и науката проф. Анелия Клисарова пред БТА.
Това е залегнало в Стратегията за развитие на висшето образование в периода 2014-2020 г., която вече е в Министерски съвет и мисля, че тази сряда трябва да бъде приета, каза още тя. В стратегията се обръща внимание на това как бизнесът може да участва във висшето образование и защо трябва да го направи.
Участието на бизнеса във висшето образование е изключително важно за реализацията на младите хора на пазара на труда, обясни министърът. Тя посочи примери, в които бизнесът вече участва в определени магистърски програми, като в Техническия университет в София, където представители на университета и бизнеса заедно изработват плановете на учебните програми, за да могат завършващите студенти да бъдат включени в работна среда и да нямат нужда от допълнителна квалификация и обучение в началото.
"Може би практическата подготовка засега най-силно е реализирана в медицинските университети, но това трябва да бъде валидно и за останалите", смята Клисарова.
Тя посочи Плевенския университет, където е обърнато особено внимание на стажовете и на достъпа на младите хора до най-висшите технологии.
Важен момент в стратегията е, че бизнесът ще участва в учебни планове и програми с реални работни места, ще дава възможност за стипендии на студентите, допълни министърът.
"В стратегията залагаме на по-добро управление на университетите - повече участие на държавата в управлението на държавните университети, което ще регулира качеството", каза тя.
По думите й до 2020 г. 20% от държавната субсидия на един университет ще е свързана с неговото качество. Сега са само 4%, сподели тя.
Предвижда се също разделяне на академичната от административната власт.
На въпрос за необходимостта младите лекари да останат да специализират у нас, министърът отговори, че вече са направени първите нормативни промени, които позволяват, щом те започнат работа, да имат възможност да специализират.