Синдикатът на българските учители е събрал 17 хил. подписа в подкрепа на Европейската гражданска инициатива за отпускане на повече средства за образование в страните членки на Европейския съюз (ЕС), каза председателят на синдиката към Конфедерацията на българските синдикати в България (КНСБ) Янка Такева пред БНР.
Очаква се до 18 юни, когато е срокът за подаване на подписката в централата на Синдиката, броят им да надхвърли 20 хил. КНСБ, чрез другите си основни членове, също събира подписи, уточни тя.
Инициативата, която минава под мотото „Образованието е инвестиция“, предвижда разходите за образование да не се включват в дефицита на държавния бюджет и така да се позволи да се инвестират повече средства в сектора. До 6 август трябва да бъдат събрани 1 млн. подписа на граждани на ЕС. Квотата за България е 13 000, каза Такева.
Образованието в България винаги се е финансирало на остатъчния принцип. Ако сега на базата на Лисабонския договор Европейската гражданска инициатива успее, имаме шанс образованието да излезе от дефицита и действително да стане инвестиция за бъдещото развитие на страните-членки на ЕС, каза още тя.
Според Такева възможните начини за набавяне на средства са преразпределение на разходите в бюджета за 2015 г., специално разработени заеми от Световната банка и преразпределение на бюджетите от европейските рамки за подпомагане на Еевропейската централна банка (ЕЦБ).
Синдикатът на българските учители участва и в общественото обсъждане на новия Закон за училищното образование. Според Такева обаче повечето въпроси в обсъждането са зададени подвеждащо. Заради това няма хоризонт кога новият закон ще бъде готов и това правителство няма да може да го подготви. Служебно правителство няма такива правомощия, а следващото редовно правителство, ако стъпи на всички разработки на настоящето, би могло да подготви такъв закон за 4 месеца, каза Такева.
Относно дискусията дали да има по един учебник за предмет в основното образование Синдикатът на българскитe учители смята, че е необходим по един учебник за дисциплина и разнообразни помагала, които да отговарят на различните нужди на учениците.
„Мисля, че когато е един учебник, ще бъде качествен, защото всички усилия ще бъдат насочени към учебното съдържание, а не към това колко варианта учебници да направи едно издателство“, заяви тя.
В началото на юни министърът на образованието и науката проф. Анелия Клисарова заяви, че до завършване на основно образование трябва да се учи по един учебник за всеки предмет, но по различни помагала. Издатели се въпротивиха на идеята и казаха, че това би било пагубно за качеството на българското образование.
Такева коментира още, че ситуацията в образованието е утежнена и много учители са в пенсионна възраст.
Усилията на министър Клисарова да увеличи план-приема на студенти не само в педагогическите факултети, но и за получаване на педагогическа правоспособност от други факултети като „Математика“, „Информатика“, „Биология“, „Химия“, „Физика“ е положителна крачка напред, смята Такева.
Младите хора обаче не влизат в образователната система поради три причини – ниското заплащане, недобрата организация и лошата дисциплина, както и ниския социален статус на учителя, сподели тя.