Инж. Стоян Братоев е завършил специалност “Мостове и тунели” през 1979 г. в Петербургския университет по транспорт. До 1982 г. е технически ръководител на строежа на една от първите метростанции в София, през 1985 г. защитава докторат по метростроителство.
Професор е в Минно-геоложкия университет “Св. Иван Рилски”.Има 55 научни публикации и изобретения, автор е на четири книги по подземно и метростроителство.
От 1999 г. е директор на столичната компания “Метрополитен”.
С инж. Братоев говорим за това кога точно ще са готови двете нови отсечки и какви са бъдещите проекти за софийското метро.
Инженер Братоев, кметът на София Йорданка Фандъкова каза, че софийското метро излиза най-евтино откъм строителни дейности. Как успявате да съчетаете ниската цена и доброто качество? Отразява ли се по някакъв начин цената върху него?
Да, софийското метро нaистина е най-евтиното в Европа. Цената е съобразена с ниския стандарт на живот на българина и се определя от няколко фактора. Има разлика между заплатата на един работник в България и в Европа. Освен това 85% от материалите, които ние ползваме, са български, а тяхната цена е значително по-ниска, отколкото тази на вносните материали. Ние се стараем строителството да бъде с добри материали, но не в категорията луксозни, както не и най-евтини. По-бързото строителство също е фактор за по-ниската цена. Досега не сме имали участък, по който да сме удължавали срока за изпълняване на строителството през последните 7-8 години, така че може да се каже, че цената по никакъв начин не се отразява върху качеството.
Кога очаквате да приключат строителните дейности на двете нови линии от третия етап за разширение на метрото?
Строителните и изпитателните дейности трябва да завършат през април догодина. Строителните дейности вървят в срок. През другия месец приключва по-голямата част от конструкциите. През август ще се строят само входовете на станциите и паралелно с това в края на този месец започва оформлението на станциите и релсовите пътища. Започнаха и първите архитектурни работи на някои станции.
През юли-август започват монтажни работи на оборудване. Към края на годината основните строителни работи трябва да са приключили и от януари да се започне с единичните изпитания на някои от системите. През февруари-март вече ще се правят комплексни изпитания с нагласата в края на април новите отсечки да са готови за пускане.
По данни на Националния статистически институт през първото тримесечие на 2014 г. „Метрополитен“ ЕАД бележи ръст на превозените пътници от 3,9% в сравнение с първото тримесечие на 2013 г. На какво според Вас се дължи този ръст? Очаквате ли тенденцията на нарастването да продължи?
Ръстът се дължи на няколко неща. След пускането на който и да е участък на метрото имаме отначало бързо реализиране на пътниците, но това води до промяната на броя на пътниците в другите участъци. Това повишение от 3,9% се дължи на тенденцията от постепенно увеличаване.
Колко пътници на ден превозвате в момента?
През май са превозени 7,1 млн пътници. През октомври, ноември, март, април, май, януари и декември се забелязва най-голям брой превозени пътници, докато през летните месеци техният брой спада.
Как очаквате да се увеличи броят им след пускането на новите две отсечки?
Очаква се в следващите 3 години пътниците да нараснат с 920 хил. пътници на месец.
Колко нови мотриси ще обслужват новите отсечки?
Новите мотриси са десет и са купени през миналата година по Оперативна програма (ОП) „Околна среда“. В момента метрото разполага с 52 влака, които са достатъчни да обслужват сегашното метро заедно с новите разширения.
Каква част от територията на София покрива в момента метрото и каква ще покрива след заработването на двете нови отсечки?
Около 25% от пътниците с градски транспорт в София вече ползват метро, като се очаква с пускането на новите участъци техният дял да нарасне на около 30%.
В какъв размер е инвестицията на последните два лота и от кого се финансира този проект?
Инвестицията за двата лота – лот 1- Цариградско шосе – Дружба – Летището с дължина 5,4 км и лот 2 – от Младост 1 до Бизнес парка в Младост 4, с дължина 2,7 км е в размер на 16 млн. евро, а проектът се финансира от Оперативна програма (ОП) „Транспорт“ 2007-2013 г. и се подпомага с местно съфинансиране.
Планирате ли бъдещи разширения на метрото?
От следващата година по новата ОП „Транспорт“ 2014-2020 г. трябва да започне строителството на третата линия на метрото, като първо ще започне изграждането централната част на третата линия, която е от бул. „Данаил Николаев“ през Орлов мост, бул. „Патриарх Евтимий“, булевард „Витоша“, „Петте кьошета“, бул. "България", Красно село. До края на 2018 г. този централен участък трябва да бъде завършен.
Ще има ли някакви промени в интериора на метрото?
Нашето метро е едно от най-интересните в Европа като оформление. Най-важното е метрото да върши транспортната работа , но и обликът на метростанциите трябва да е добър.
Колко служители работят в „Метрополитен“ ЕАД? Председателят на синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев беше заявил пред Investor.bg, че повечето от локомотивните машинисти в БДЖ се прехвърлят да работят във вашето предприятие заради по-конкурентното заплащане. Вие забелязвате ли такова явление?
Към момента 1500 души работят в „Метрополитен“ ЕАД. Когато миналата година имаше съкращения на кадри в БДЖ и когато пускахме втората линия и разширението на първата линия в посока „Цариградско шосе“, добавихме към нашия персонал близо 480 човека, от които почти 300 човека са бивши кадри на железниците. През останалото време обаче такова явление не се забелязва. Ние не гледаме откъде идват работниците, а следим за притежаваните от тях умения.
преди 10 години "Нашето метро е едно от най-интересните в Европа като оформление"голяма лъжа! имаме една две спирки средна хубост като Лъвов Мост, и всичко останало е еднотипно, стандартно; няма нито една спирка която наистина да е смела, авангарндна, просторна (айде това е скъпо верно) и да се даде за примергледайто тук какво правят креативните хора по света:***.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1620504някои от тия са наистина скъпи за изпълнение, но не всички! Защо да не се направят истински конкурси за новите спирки, това поражда все по голям обществен интерес, а не Диковата пародия за конкурс и познатите едни и същи еднотипови изпълния от "доказаните" автори на сегашните спирки... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Новичко е и все още изглежда по-добре от повечето метра по света :)Не ми хареса изказването как ниската цена била съобразена с ниския стандарт в България. Що за глупиост? Цената на едно метро е такава каквато е, пък и как се определя цената на метрото в Париж, което е започнато през 19 век и още се строи? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Метрото в София е прекрасно!Поздравления! отговор Сигнализирай за неуместен коментар