Българите са сред най-малко овластените и неуверени потребители в ЕС, заяви Невен Мимица, еврокомисар за защита на потребителите, при откриването на информационна кампания на ЕС в страната ни.
Според проучване на Европейската комисия едва 8% от българите познават достатъчно добре потребителските си права, поясни Мимица. Проучването сочи още, че само един на всеки десет българи пазарува онлайн от друга страна в Европейския съюз (ЕС), а 30% от тях смятат, че не могат да върнат стока четири дни след доставката ѝ.
„Всеки европейски гражданин трябва да се чувства достатъчно спокоен и защитен, независимо от това в коя държава от ЕС живее, пътува или избира да пазарува онлайн или от физически магазин“, заяви още Мимица.
Еврокомисарят отбеляза, че голяма част от българските потребители не вярват, че търговците на дребно зачитат законодателството за защита на потребителя, не са уверени в това да използват правата си и не смятат, че държавните органи ги защитават. По думите му приемането на законите е само една от стъпките за овластяване на потребителите. За да отстояват правата си обаче, гражданите трябва да знаят какви точно са те и къде да получат информация и консултация, отбеляза още комисарят.
По думите му целта на кампанията е да се информират потребителите за правата им като граждани на съюза. Същевременно Мимица препоръча българските потребители да бъдат по-настойчиви, да предприемат действия и да отстояват правата си активно.
"Ниското ниво на осведоменост е проблем, който тепърва трябва да решаваме", заяви от своя страна зам.-министърът на икономиката и енергетиката Бранимир Ботев. "Днешното законодателство забранява използването на нелоялни законодателни и агресивни търговски практики. То цели и осигурява безопасни стоки и услуги на пазара", подчерта още Ботев.
"Спокоен и лоялен пазар се прави от осведомени клиенти", допълни от своя страна Веселин Златев, председател на Комисията за защита на потребителите.
Припомняме, че от 13 юни в сила влиза директивата за правата на потребителите в ЕС. Благодарение на нея потребителите в страните членки на ЕС ще могат да разчитат на по-голяма ценова прозрачност. Очаква се тя да сложи край и на допълнителните такси за използване на кредитни карти и обаждания към спешни линии. Ще се забранят също така предварително отметнатите полета в интернет, например при покупка на самолетни билети. Ще се удължи и срокът за разваляне на сключен договор - от 7 на 14 дни. Освен това ще бъде удължен до 14 дни срокът за връщане на закупена стока и получаване обратно на заплатената сума.
Информационната кампания, която включва печатна, онлайн и външна реклама, ще се проведе в още седем държави, освен България – Кипър, Гърция, Италия, Латвия, Полша, Португалия и Испания.