IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Промените в ЗЗК са предпоставка за корупция, твърдят търговци

Не е направена оценка на въздействието на промените в закона, проблемите с нелоялните търговски практики няма да се решат, според експерт

15:07 | 03.06.14 г.
Промените в ЗЗК са предпоставка за корупция, твърдят търговци

Промените в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), след които търговските вериги ще бъдат задължени да пращат общите си условия и типовите договори на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), са предпоставка за корупция. Това казаха представители на бизнеса по повод подготвяните промени в закона, които засягат отношенията производители – търговци.

Припомняме, че предстои второ четене на проектозакона в парламента. С новите текстове се въвежда понятието „значителна пазарна сила“ и определение за злоупотреба с по-силна позиция при договаряне, както и регулация за това какво може да съдържат договорите на супермаркетите с доставчиците. Търговските вериги ще трябва да предоставят на КЗК общите си условия или типовите договори с производителите.

Йордан Матеев, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия, което организира кръглата маса, посочи, че проектозаконът е вреден за икономиката и носи редица рискове. Основният дефект на проекта е, че не е направена оценка за въздействието му. Държавата директно се намесва в ценообразуването с промените, каза Матеев.

„Този закон няма да реши въпроса с нелоялните търговски практики. Напротив, има опасност той да убие голяма част от малките и средни производители заради свръхрегулации“, твърди той.

Александър Найденов, собственик на „Олинеза“, призова търговските вериги към взаимноизгодни форми на работа с доставчиците. Той заяви, че неговото дружество работи с веригите партньорски – „доказана себестойност, нормална норма на печалба, която рядко надхвърля 10 – 12% на годишна база“, договорени срокове и размери на инвестициите, така че да се развива производството. "Разбира се, че се опитваме да си извиваме ръцете, но с времето това е все по-малко", допълни той.

Средноевропейската норма за печалба в ритейл индустрията е между 1 и 2%, уточни Николай Петров, главен изпълнителен директор на „Билла България“.

Финансистът Емил Хърсев коментира, че модерната търговия може да е и вредна, ако „натисне“ твърде много цените на производителите. Тези въпроси обаче трябва да се решават чрез саморегулация и диалог, допълва той.

"Зад всяка такса или бонус, изисквани от веригите, стои конкретна услуга от страна на търговската верига", заяви Димитър Спасов, управител на „Кауфланд България”, по повод изявленията на производители от последните години, които неведнъж са изтъквали, че таксите на търговците са прекомерно високи и необосновани.

Председателят на БСК Сашо Дончев заяви, че и извън България се обсъжда въпросът за нелоялните търговски практики. Според него обаче всякакви проблеми в търговските отношения трябва да се решават чрез търговското законодателство и съда, а не чрез ЗЗК. „Недопустимо е да се приема нормативен акт без оценка на въздействието, от която да стане ясно кой печели и кой губи, каква ще е цената на поредния експеримент“, посочи той.

Богомил Николов, председател на асоциация„Активни потребители”, заяви, че най-бедните  потребители ще платят сметката след промените, а след това ще се произнесат за работата на политиците на следващите избори.

Последна актуализация: 15:15 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още