Специално предприятията, които търгуват с храни, до месец след промените ще пращат на КЗК проектите на типови договори и общите условия за доставка на храни. 10 дни след произнасянето на антимонополния орган ще ги публикуват на интернет страницата си.
Като цяло, според търговците, промените в закона са вредни и дискриминационни. В позицията на организацията се казва, че измененията ще влошат бизнес средата и ще навредят на малките и средни български производители. Твърди се още, че текстът, който забранява необосновано пряко или косвено въздействие върху предприятие, с цел отстраняването му от съответния пазар, създава непредсказуемост и опасност от налагане на двойни санкции.
Освен това, пак според Сдружението, текстовете са насочени само към големите търговци на храни и ги дискриминират спрямо доставчиците и спрямо всички останали играчи на пазара. Пример за това е дефиницията „по-силна позиция при договаряне”, която в текстовете се има предвид отношенията само между търговец към доставчик, въпреки че практиката сочи за редица обратни случаи, се казва в становището.
„Остават актуални притесненията, че законопроектът е опасен за българската икономика и ще нанесе вреди на производителите, търговците и най-вече на потребителите. Решението да се върви към тежки регулации, насочени срещу определени предприятия, а не към саморегулация, изглежда прибързано и неоправдано“, коментира изпълнителният директор на сдружението Йордан Матеев.
„Разбира се, че търговците ще са против законопроекта, кой ще иска дейността му да е под контрол“, заяви пред Investor.bg Лукан Луканов, председател на Съюз “Произведено в България”. Той посочи, че във всички други европейски страни, освен в България, има подобно законодателство под една или друга форма.
По повод опасенията на търговците, че законът ще дискриминира супермаркетите, Луканов посочи: „Ясно е, че в момента силите не са еднакви и пазарната среда е изкривена. Силният налага волята си на слабия и резултатът е висока безработица и ниски заплати. Законопроектът е добър знак от страна на правителството към малкия и средния бизнес“, смята той.
Все пак Луканов отчита, че сегашната икономическа ситуация не е резултат единствено от поведението на търговските вериги. „Но те са важен фактор за състоянието на бизнес средата. Условията за българските производители и международните компании сега не са еднакви. За каква пазарна среда говорим, когато стартът не е равен?“, попита председателят на “Произведено в България”.
Той каза още, че в разговорите между неговата организация и търговските вериги неведнъж е изтъквал, че „сме в една лодка“ и не е в интерес на търговците ситуацията да е такава – потреблението да спада, а спестените средства в банките да растат, което е знак, че потребителите отлагат покупките.
Луканов обобщава, че за да влязат тези средства в оборот, е необходимо да се стабилизират политическата ситуация и пазарната среда. А второто, според него, ще стане като се въведе елемент на справедливост.