Практиката по издаване на лицензи на превозвачите в България е опорочена. Това заяви Петко Ангелов, заместник-председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт, в предаването Денят On Air.
Той посочи, че в момента се издават лицензи на фирми, за които впоследствие се установява, че не отговарят на изискванията на европейското законодателство за получаване на подобно разрешително. Друго много често нарушение при издаването на разрешителните било това, те да се издават на фирми, които дори не разполагат с автобуси или камиони, за да извършват превозите, сподели Ангелов.
Той допълни, че в Германия например преди да бъде издадено съответното разрешително, фирмата се проверява дали разполага с камиони или автобуси, за да извърши превоза. У нас тази проверка се извършавала след издаването на разрешителното, коментира Петко Ангелов. Това не се контролира по никакъв начин от властите, каза още той.
Сред проблемите на бранша е и раздробеността и малката големина на едно средно транспортно предприятие, коментира наболялата тема Георги Минчев, председателят на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика в сутрешния блок на телевизията. Едно средно предприятие разполага с 2 до 4 камиона, които са абсолютно недостатъчни, уточни той.
В период на криза сивият сектор в транспортния бизнес надминава 40% от общия обем превоз, заяви още той. Минчев уточни, че това важи за дела на фирмите, работещи по вътрешни превози. При международния транспорт този процент е много по-малък, тъй като там контролът се извършва не само от българската, но и от европейски администрации.
„Самият бранш е източник на нелоялна конкуренция. Проблемът с малките фирми е, че нямат административен и всякакъв друг капацитет и в опита си да оцеляват, отиват зад чертата на допустимото като компромис на собствения си интерес. Те са обект на завличания от нелоялни клиенти. При тях са чести грешките при оформяне на документация, нарушения на режими. Това мъти водата, но за съжаление в икономиката загубите се разпределят още по-желязно, отколкото печалбите“, коментира Мичев.
Той подчерта, че проблемите в сектора няма как да бъдат решени административно от държавата. По думите му това, което може да направи държавата, е да поддържа сериозна система по контрол и спазване на всички нормативни документи. Експертът подчерта, че новото ръководство на Автомобилна администрация, която отговаря за контрола в сектора, полага енергични усилия, в тази посока, но било необходимо време, за да станат видими резултатите.
Минчев коментира и проблемът с разрешителните с издаването на разрешителни за турските превозвачи и за българските, които минават през Турция. По думите му към момента проблемът е стабилизиран, но устойчиво решение може да бъде намерено само с изработването на нова нормативна база. Според Минчев обаче проблемът няма да намери решение, докато ситуацията в Сирия не се стабилизира. Кризата в Украйна в момента допълнително усложнява работата на експортно ориентираните компании.
Припомняме, че вчера се състоя пресконференция на съюза на международните превозвачи за проблемите в бранша.