Три български отбора ще участват в международното състезание Shell Eco-marathon Европа тази година. Екипите от Технически университет - Варна, Русенски университет „Ангел Кънчев“ и Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Й. Вапцаров“ от град Чепеларе показаха днес своите енергийно ефективни автомобили пред столичния хотел „Хилтън“.
Дебютантите от Русенския университет „Ангел Кънчев“ представиха автомобил, задвижван от електрическа батерия, с който ще се състезават във футуристичната категория „Прототипи“. Купето е проектирано с аеродинамична форма, а рамата е максимално олекотена, за да се намали разходът на енергия и да се повиши енергийната ефективност. Студентите очакват да изминат с автомобила 150 км с 1 кВтч енергия.
„Енергията, която ще бъде изразходена, зависи от теглото, както на водача, така и на автомобила“, заяви капитанът на отбора. Ментор на екипа е известната треньорка по художествена гимнастика и хореографка Нешка Робева.
Отборът на Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н.Й. Вапцаров“ от Чепеларе показа модел, който също ще се състезава в категория „Прототипи“. Тяхната кола има ново купе, по-лека рама за подобрена аеродинамика и по-ниска консумация на енергия. Автомобилът се захранва със слънчеви панели, които са по-гъвкави и купето може да се пречупва.
Учениците са амбицирани да подобрят представянето си от миналата година, когато достигнаха 24-то място от 36 общо участници в провелото в Ротердам, Холандия, състезание. Капитанът на отбора Тодор Лазаров предвижда автомобилът да измине 300 км с 1 кВтч енергия, или почти два пъти по-дълго разстояние спрямо миналата година. Капитанът подчерта също, че новият автомобил е създаден само за 5 дни. Ментор на отбора за втора поредна година е Екатерина Дафовска.
Техническият университет във Варна тази година атакува категорията електромобили от градски тип. Автомобилът е проектиран с всички необходими неща за градски условия – фарове, мигачи, чистачка, тъй като такова е и изискването на състезанието. Младите инженери са разработили и информационна система, която дава информация на водача в реално време колко гориво консумира колата. Те са разработили и приложение за смартфон. То разполага с километраж и дава същата информация, само че в по-добра визуализация. „Конструкцията е изцяло от алуминий, прозрачната част е от варелит“, каза капитанът на отбора.
„Всички материали, използвани в автомобила, са доста леки. Тази година не заложихме толкова на футуристични форми, а на лекотата“, каза още той. Контролерът на двигателя също е разработен от тях.
Това, което отличава варненския екип от другите отбори е, че почти нищо от количката не е поръчвано и купувано от фирми, а всичко е правено ръчно от студентите в тяхната лаборатория. Техническият университет във Варна ще участва за шести пореден път в маратона. Отборът очаква да измине 230 км с 1 кВтч енергия.
Тази година от състезанието отсъства отборът на Техническия университет в София, който миналата година се класира на второ място в международното състезание. Припомняме, че през 2011 г. те записаха четвърто място, а година след това - през 2012, станаха втори в Европа.
„Това е чудесна възможност за българските студенти и ученици да покажат на практика придобитите знания и да докажат уменията си във висококонкурентна международна среда“, коментира Мария Фъртунова, директор на Дирекция „Висше образование“ към Министерството на образованието и науката.
Шел Еко Маратон е едно от най-иновативните състезания за ученици и студенти в света, което се провежда всяка година в Европа, Америка и Азия. Целта на инициативата е да насърчи отбори от средни училища и университети по цял свят да проектират, конструират и да се състезават с енергийно ефективни автомобили. Победител е отборът, който измине най-голямо разстояние с 1 кВтч или 1 литър гориво. Тридесетото издание ще се състои от 15 до 18 май за трети пореден път в Ротердам.
Събитието се провежда под патронажа на Националната комисия на Република България за ЮНЕСКО и с подкрепата на Министерството на образованието и науката.