IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ще реши ли проблемите на БДЖ обявяването на железниците в несъстоятелност?

Железниците не могат да се самоиздържат и да инвестират, вагоните и локомотивите са стари, а персоналът е “двойно и тройно над допустимото”, смята експерт

09:17 | 29.04.14 г. 4
Автор - снимка
Редактор
Ще реши ли проблемите на БДЖ обявяването на железниците в несъстоятелност?

Обявяването на БДЖ в несъстоятелност е пътят за решаването на проблемите на предприятието. Това коментира в сутрешния блок на Bulgaria on Air експертът към парламентарната комисия по транспорт Симеон Ананиев.

По думите му най-добрият длъжник за кредиторите е “живият длъжник”, който може да бъде притискан.

Експертът подчерта, че при обявяването в несъстоятелност на железницата кредиторите на дружеството и техните лобита на практика ще бъдат ощетени, защото това ще ги принуди "да си поемат търговския риск" и те няма да си съберат парите. От друга страна обаче обявяването на дружеството в несъстоятелност ще "спре разграбването му”, както се изрази Ананиев, и ще защити имуществото му. В последствие пък ще се разработи бизнес план за възстановяването и развитието на железниците, който трябва да бъде одобрен и от кредиторите.

По думите на Ананиев железниците не могат да се самоиздържат и да инвестират, вагоните и локомотивите са стари, а персоналът е “двойно и тройно над допустимото”. Той коментира, че намаляват и превозите, осъществявани от “БДЖ Товарни превози”, което още повече затруднява железницата в опита ѝ да събере ресурс.

Премиерът Пламен Орешарски е поел по време на среща със синдикалисти ангажимента да не се допусне фалит на БДЖ, заяви Петър Бунев от Синдиката на железничарите към КНСБ. Според Бунев дори да се стигне до продажбата на дизеловите мотриси и над 3 400 товарни вагони, това няма да е толкова тежък удар за пътническите превози, защото мотрисите биха могли да бъдат заместени дори с цената на намаляването на броя на някои влакове.

По-големият проблем обаче би бил за товарните превози, защото въпросните товарни вагони представляват над половината от подвижния състав на дружеството.

Припомняме, че в края на миналата седмица транспортният министър Данаил Папазов съобщи за вероятността от принудителната продажба на 25-те дизелови мотриси "Сименс Дезиро" и над 3 400-те товарни вагона заради претенциите на кредиторите на БДЖ.

Общият дълг на железницата е над 600 млн. лева, а просрочените задължения са около 153 млн. лева. На предстоящото Oбщото събрание на кредиторите държавата ще настоява за още 10 години разсрочване на плащанията, обясни министър Папазов.

“Въпросът е готови ли са кредиторите да разсрочат за 10-годишен период просроченото задължение и дали ще си получат парите в тази ситуация”, коментира Бунев. Той посочи, че кредиторите искат държавни гаранции за кредита, което в момента няма как да се случи, защото трябва да се прави актуализация на бюджета.

Експертите прогнозират, че кредиторите на железниците няма да пристъпят към разпродажбата на имущество, защото така няма да успеят да си съберат парите. Бунев подчерта освен това, че през последните месеци БДЖ е осъществявало плащания към кредиторите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:49 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

4
rate up comment 0 rate down comment 0
bgMan
преди 10 години
Разбира се.БСП и ДПС не приватизират, те направо присвояват чрез фалиране.Защото са Социалисти и рожби на българо-съветската ченгесарска машина.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 3 rate down comment 0
MZ/X
преди 10 години
Държавното БДЖ трябва да се фалира и да се свърши с агонията! Много по евтино ще е за държавата ако по основните линии пусне частни превозвачи, а по линиите към които няма интерес да пусне конкурс за поддържане на линия със субсидия. Който предложи да поддържа линията на най-ниска цена, той печели.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 0
vallman
преди 10 години
Не разбрахте ли, че всички държавни фирми се крепят само за да могат някой да измисли "спасителен план" за тях и да се налеят едни пари, които после да се източат от едни хора. И така до следващият фалит: пак "един план", пак пари от данъци и пак после парите преминават в частни джобове. Това е схемата. Ако няма фирма няма и къде да се дават пари за оздравяване, няма и кражба. Да, БДЖ е стратегическа и се налагат дотации, но преди това трябва да са пресечени всички възможности за крадене, а това не е така.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 0
edimi
преди 10 години
Не! Но, ще разшири "състоятелност"-та на правилни хора.......
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още