IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

ИПИ: Супермаркетите изкараха на светло търговията в България

Ефектът за бюджета е над 5 млрд. лв., се твърди в анализ на Института за пазарна икономика

14:55 | 22.04.14 г. 4
ИПИ: Супермаркетите изкараха на светло търговията в България

Модерната търговия в България води началото си от първата половина на 90-те години като от година на година конкуренцията в сектора се изостря все повече и повече. Към момента десетте най-големи вериги по приходи заемат около 30% от пазара, а останалите почти 70% се държат от по-малки и регионални вериги и самостоятелни магазини. През последните около 5 години конкуренцията в модерната търговия е толкова мощна, че 5 инвеститора излизат от българския пазар, една верига сменя собствеността си 3 пъти, а няколко бранда са закрити. Тези процеси, както и бизнес моделите на компаниите, доведоха до редица положителни ефекти за потребителите, се твърди в проучването.

Според авторите на анализа търговските вериги предлагат основни хранителни продукти на по-ниски цени спрямо другите магазини. В същото време асортиментът им е значително по-голям. Докато малките магазини предлагат средно 500 вида стоки, средният брой артикули, предлаган в дискаунтърите, е 1 300, в супермаркетите е 12 000, а в хипермаркетите стига до 35 000.

Друг съществен ефект от потребителска гледна точка е качеството на стоките. Според доклада на ИПИ, качеството на продуктите в големите вериги е по-високо от това в традиционните канали за търговия. В България, Полша и Румъния качеството е другата важна причина освен цената, поради която потребителите насочват част от покупките си към веригите, твърдят експертите.

Извън еднократните инвестиции и работните места, които търговските вериги създават при отварянето на нови обекти, те имат постоянни разходи, които захранват други дейности в сектора на услугите и по косвен път спомагат за разкриването на нови работни места в икономиката.

Освен значителните разходи, които правят за комунални услуги, веригите формират 3,6% от рекламния пазар, 2% от пазара на частни охранителни услуги в страната, създават пазар на недвижими имоти за над 10 млн. лв. на година, между 4 и 5 млн. лв. на година за почистващи услуги. Към тези числа могат да се прибавят по средно 4,2 млн. лв. на година за телекомуникационни услуги, 3 млн. лв. за поддръжка на софтуер и хардуер, 2,4 млн. лв. за счетоводни и данъчни услуги, 2,2 млн. лв. за банкови услуги, 1,6 млн. лв. за счетоводни услуги и др.

Според анализа на ИПИ 72% от стоките в десетте най-големи вериги са доставени от български производители или дистрибутори. В цели продуктови групи българското производство е абсолютен монополист или държи значителен пазарен дял (охладено и замразено пилешко, бяло саламурено сирене, кашкавал, лютеница).

Според проучването, благодарение на партньорството си с търговските вериги, възможностите, които получават българските производители, могат са се обобщят така: супермаркетите представляват ефикасен и мощен пазарен инструмент за диверсификация на продукцията (например, ако един малък магазин предлага няколко десетки артикула млечни продукти, то един хипермаркет предлага стотици такива артикули) и за понижаване на разходите за потребителите. По този начин веригите предоставят на производителите достъп до по-голям и по-разнообразен пазар.

Според ИПИ предизвикателството към малките производители в момента е сдружаването – общото предлагане, пласиране и инвестиции са възможност да стъпят в големите вериги, а нишовото производство и таргетиране на определени потребителски изисквания би им гарантирало трайно присъствие в по-малките търговски обекти.

Заключението от проучването е, че ефектът от развитието на търговските вериги върху традиционната търговия у нас е двустранен – от една страна, част от малките обекти не издържат на конкуренцията, но, от друга, се отварят нови възможности за специализирани магазини и като цяло нетният ефект върху пазара на труда не е негативен, а в най-лошия случай - неутрален по отношение на броя на заетите в търговията на дребно с храни, напитки и тютюневи изделия.

Местните производители и доставчиците са поставени пред необходимостта да се съобразяват с нови условия и да полагат повече усилия да бъдат конкурентоспособни, ефективни и иновативни. От всички тези промени в сектора най-големият победител са потребителите, за чието внимание се борят все повече играчи, които се стремят да предоставят по-добра продукция и услуга на по-ниска цена, се казва в анализа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:40 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

3
rate up comment 32 rate down comment 1
energetik
преди 10 години
Чудесен анализ на ИПИ - цветя и рози, всичко е чудесно, проблеми няма никакви ...Не става ясно само едно - колко точно са платили въпросните вериги на бройлерите от ИПИ за некадърната поръчкова публикация. И дали са го осчетоводили в бюджета си за реклама или в някое друго перо ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 49 rate down comment 2
meto76
преди 10 години
Българските потребители са най-важните, а не производителите.Потребителите печелят от навлизането на веригите на пазара. Печелят като потребяват стоки на по-ниски цени.Производителите трябва да се обединяват и да откриват свои магазини, никой не ги спира.На пазара няма монопол.Монопол има в ЕНЕРГЕТИКАТА - ЛУКОИЛ,НЕК, БУЛГАРГАЗ. Там липсва всякаква конкуренция, налице са държавно определяни цени, а не пазарно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 49 rate down comment 0
Стоян Петров
преди 10 години
Веригите плащат данъци. Това е видно. А защо толкова години "Лукойл" е на загуба според счетоводните документи, не мога да ви обясня.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още