IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Нинова: Новите правила няма да изгонят големите търговски вериги от България

Промените заплашват конкурентната среда, предупреждават представители на бизнеса

09:13 | 16.04.14 г. 11
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Нинова: Новите правила няма да изгонят големите търговски вериги от България

Печалбите на търговските вериги са достатъчно високи и новите правила в Закона за защита на конкуренцията няма да ги изгонят от България. Цените на храните също няма да се повишат въпреки въведените нови правила.

В това увери депутатът от „Коалиция за България” Корнелия Нинова, която е един от вносителите на закона, в ефира на „Нова телевизия”. „Как може производителите да бъдат принудени да продават продуктите си под себестойност, но веригите да не могат да свият печалбата си”, попита реторично тя.

Припомняме, че преди ден производители на хляб се оплакаха, че веригите ги принуждават да продават своята продукция под себестойността й. Те ще откажат да продават в големите магазини, ако правилата не се променят.

Също вчера Народното събрание прие на първо четене съответните промени в Закона за защита на конкуренцията. Поправките се отнасят именно за регулацията на отношенията между производителите и доставчици на стоки и големите търговски вериги и бяха приети със 123 гласа "за" от депутатите на "Коалиция за България", ДПС и "Атака", а няколко народни представители от ГЕРБ гласуваха "въздържал се".

Днес Нинова беше категорична, че веригите вече няма да могат да налагат натиск върху цените. Храните обаче няма да поскъпнат - с премахването на ненужни такси, които налагат магазините, цените ще намалеят. „Ако всички спазват правилата - контролните органи, търговските вериги и производителите, цените ще паднат”, заяви още тя.

Според нея в момента търговските вериги действат от позицията на силата и принуждават производителите да продават своите стоки под себестойността им. Налагат безсмислени такси, като например такса за участие в боулинг турнир, за отпечатване на торбички или за откриване на нов магазин на веригата.

Нинова посочи, че в някои от таксите има резон, но доставчиците трябва да имат право да избират „дали ще участват в боулинг турнир”. Тя посочи, че според сегашните текстове всички доставчици са длъжни да платят такса за откриване на нов магазин, дори да е в друго населено място и в който дори няма да продават своите стоки. По отношение на таксата за отпечатване на торбички също има нередност, защото се оказва, че така самите торбички се плащат два пъти – от потребителите и от доставчиците на магазина.

"Всички тези такси се удържат с обратно фактуриране и производителите са поставени пред свършен факт", обясни още Нинова. В един от посочените от нея случаи неподписването на протокола за прихващане всъщност се приема за знак за съгласие.

По думите ѝ имало и търговска верига, която не плащала на своите доставчици в продължение на 9 месеца, а е ползвала тези оборотни средства и дори е купила търговска верига в Албания „с български пари”.

По тази причина и правителството се опитва да въведе равнопоставеност между търговските вериги и производителите и доставчиците, поясни депутатът. „Освен икономическите основания има и политически – това присъства в предизборните ни обещания”, допълни още Нинова.

Припомняме, че с новите текстове в закона се въвежда задължение за предприятията със "значителна пазарна сила" (каквото понятие се въвежда) да направят промени в проектите на типови договори и/или общи условия, когато това е необходимо за привеждането им в съответствие с правилата на конкуренцията. Те трябва да поддържат на интернет страницата си публикувани одобрените типови договори и/или общи условия и да ги прилагат в отношенията си с доставчици или купувачи. 

Междувременно депутатът Борислав Гуцанов коментира пред БНТ, че до 20 % от продукцията в хипремаркетите трябва да е българско производство. Той допълни, че залегналите мерки дават възможност на българските производители да са по-конкуретноспособни спрямо хипермаркетите.

"Даваме възможност за по-ниски цени на стоките, но това зависи от договореностите между голямата верига и производителите", допълни Гуцанов. Според него именно таксите като рожден ден и боулинг оскъпяват стоките и от това страдат както потребителите, така и производителите.

Промените в Закона за защита на конкуренцията нарушават редица принципи, заплашват конкурентната среда и създават условия цените на стоките да започнат да растат. Това каза пред bTV изпълнителният председател на Българската стопанска камара (БСК) Божидар Данев. Той подчерта, че БСК също е против недобросъвестните търговски практики, но изрази силни съмнения, че те ще бъдат преодолени с предлаганото антитръстово законодателство.

Преди да бъдат гласувани промените вчера три бизнес организации - Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК),  Френско-Българската търговска камара и Австрийското търговско представителство в София изпратиха до медиите становише, в което се казва, че  въздействието на законодателната промяна върху цялата икономика на България в момента е непредвидимо. „Съществува опасението, че сивата икономика в хранителния бранш ще бъде пощадена от тези регулации, а цените за крайните потребители ще се повишат”, се казва още в становището.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:22 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

9
rate up comment 1 rate down comment 1
deant
преди 10 години
Извинявай за директния въпрос, ама ти какво работиш? Всъщност работиш ли или още си на семейна издръжка, примерно ученик или студент. Не питам да се заяждам, а просто да знам на какво ниво можем да водим дискусия.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 2 rate down comment 1
studioaa
преди 10 години
Може ли икономията на мащаба да обясни защо цената в Дания и Финландия, по-малки от *** цената е 1:1 с тази в Англия. Защо там може а тук не??
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 2
studioaa
преди 10 години
Не ме интресува изобщо какви разходи е направил този или онзи ни най-малко, нито в какъв мащаб работи, а ЕДИНСТВЕНО каква цена предлага. След като аз НЕ СЪМ ДОВОЛЕН от цената му аз ще купя, това което искам от няко, чиято цена ме удовлетворява. Цената на поръчка от Англия е смешна особено в рамките на ЕС. След като нашият производител/вносител не се може да се научи да е конкурентен по-добре е да фалира.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 1 rate down comment 2
data
преди 10 години
много неща не са ти ясни . Само жокерче - пусни в нета "икономии от мащаба" и" влиянието на не преките производствени разходи върху себестойността" и след това пиши отново
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 4
studioaa
преди 10 години
Производителят в *** по принцип иска да не влага нищо, а да печели колкото се може повече, тъжно но факт. От много сигурен източник, отчети представени на акционерите знам, че най-ликвидният бизнес в например в Германия печели по около 38% годишно над вложението. Никой производител от преработващата промишленост, за която става дума, не може да печели повече от 20% годишно, а България максимум 15% имайки в предвид качеството. Може ли някой да ми обясни защо една и съща стока произведена в Китай струва с 30% по-евтино в "бедната" Англия сравнена с ***. По-добре е изцяло да се ликвидира преработващата ни промишленост, отколкото да купуваме олио за 10лв. бутилката, да ядем кашкавал по 60лв килограма и да купуваме домати по 3.5 на килограм. Високата цена НИКОГА не значи печалба.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 3
data
преди 10 години
ти пък наистина ли вярваш че има ПРОИЗВОДИТЕЛ дето може да работи с 10-15 % надценка ? Щото ако го вярваш - затвърждаваш мнението ми че нямаш представа от реална икономическа дейност
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 1
studioaa
преди 10 години
В този контекст искам да добавя, че преди 7-8 години литър олио у нас струваше 5.5лв, а в Холандия 1.10 евро. До кога ще ни баламосват със лъжите за "себестойност" партийните спонсори не знам...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 3
studioaa
преди 10 години
Според принципите на капитализма себестойността НЯМА ЗНАЧЕНИЕ, при определяна цената на даден продукт. Цената се определя ЕДИНСТВЕНО от търсенето и предлагането. Ако българските прозиводители не могат да предложат конкурентна цена, то тогава вносителите ще попълнят дупката отворила се на пазара и нашите производители ще умрат. Българският производител трябва да проумее че е ненормално да печели повече 10-15% от това, което влага. Абсурдно е литър мляко да се изкупува за 50ст, а килограм сирене да струва 20лв, както се опитват да ни убедят партийните фирми.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 1
data
преди 10 години
Нинова: Новите правила няма да изгонят големите търговски вериги от България защото са безсмислени и лесно могат да бъдат заобиколени
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още