Българската академия на науките (БАН) предлага да бъде въведен т. нар. „изследователски подход“ в системата на училищното образование, съобщи БТА. При този подход се залага на поставяне на проблеми и сценарии за решаване, вместо просто да бъдат представени потвърдените факти.
Действителността показа, че най-успешни са онези държави, които са въвели изследователския подход в образованието, посочи акад. Петър Кендеров, съветник на председателя на БАН по въпросите на образованието.
Навлизането на новия подход у нас става възможно с помощта на европейските проекти, като целта не е учителите да дават готови отговори на учениците, а да насърчават децата сами да търсят решения.
За да бъде реализирана тази идея, от БАН предлагат на новия подход да бъдат обучени 250 учители, които на каскаден принцип да обучават други свои колеги.
Системата на „изследователския подход“ е добре разпространена във високоразвитите страни, отбеляза и зам.-председателят на БАН акад. Дамян Дамянов. Девет института на академията са проявили интерес към тази дейност. Създадена е интердисциплинарна група от експерти, които са маркирали 16 основни проблема в средното образование - от ниво преподаватели до ниво ученици, обяви акад. Дамянов.
Една от инициативите на БАН, насочени към средното образование у нас, е създаването на Ученически институт за откриване и насърчаване на развитието на талантливи наши ученици в различни научни направления. Той ще бъде подобен на Ученическия институт по математика и информатика при БАН, който функционира от 2000 година, съобщи още Дамянов.