Само в рамките на миналата година Националният осигурителен институт (НОИ) е внедрил общо 17 електронни услуги, като по-голямата част са насочени към осигурените лица. От тях 14 са административни, а 3 позволяват по електронен път да се правят различни видове справки.
Постоянно нарастващият интерес от страна на потребителите към възможностите за дистанционното им обслужване от НОИ е причина за усилията на института да разширява постепенно портфолиото от е-услуги, пише в отчет, публикуван в годишния бюлетин на института.
Необходимостта от съществуването на всички интегрирани програмни продукти и тяхната ефективност се потвърждава от резултатите за активността на потребителите.
Данните за 2013 г. показват, че по-голямата част от електронните услуги регистрират сериозен потребителски интерес, въпреки че част от тях са публикувани в края на годината.
Осигурените лица са проявили най-голям интерес към справката по ЕГН, предоставяща информация за движението на представените в НОИ документи и изплатените обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване. За цялата 2013 г. те са посетили платформата 2 706 301 пъти, за да получат подобна информация, пише в доклада.
За същия период осигурителите пък са успели чрез своя БУЛСТАТ да направят 50 577 справки за състоянието и етапа на обработка на подадената в института документация за изплащане на обезщетения и помощи за осигуряваните от тях лица. Интересът към тези справки се дължи основно на възможността при регистрирани несъответствия или грешки в попълването на документите те по-бързо да бъдат отстранявани.
Потребителите проявяват сериозен интерес и към услугата „Изчисляване на прогнозна пенсия”. Тя е предназначена за все още икономически активните лица и позволява изчисляването на прогнозен индивидуален коефициент и прогнозен размер на пенсия за осигурителен стаж и възраст.
Така лицата, на които им предстои пенсиониране, могат да вземат своето информирано решение дали да го направят в момента или да продължат да работят. За цялата година справката е ползвана от 25 438 потребители.
„Преизчисляване на осигурителен стаж към трета категория” е сравнително нова е-услуга, която също попада сред най-търсените програмни продукти. От стартирането й в средата на май 2013 г. до края на годината тя е използвана от 10 703 потребители, като това са предеимно лица с право на ранно пенсиониране, лица в предпенсионна възраст и служебни лица, преценяващи правото и изготвящи документите за пенсиониране.
Статистиката отчита потребителски интерес и към другите електронни справочни услуги на института. Стартиралата през август 2013 г. справка, даваща възможност на осигурените лица да проследят своя статус на социално осигуряване от 1997 г. насам, е ползвана 139 209 пъти.
„Справка за подадени декларации за социално осигуряване за осигурено лице за периоди след 2004 г.” е регистрирала 343 821 посещения, а „Справка за прекратени осигурители без правоприемник с предадени в НОИ разплащателни ведомости“ – 99 980. През интернет са направени и 119 112 справки за изплатени парични обезщетения за безработица.
От административните електронни услуги най-голям интерес е проявен към формите за контакт с НОИ. За периода са подадени 1064 запитвания, сигнали и жалби чрез формите за контакт с персонални и без персонални данни.
Планът за разработване и внедряване на електронни услуги на НОИ през 2014 г. включва общо шест нови програмни продукта. Сред тях са възможността за подаване на декларация за трудова злополука по електронен път и онлайн изчисляване на прогнозния размер на парично обезщетение за бременност и раждане.