Хонконг е много отворен пазар и очаква българските производители, стана ясно на представянето на хонконгски бизнес форум в София. Много известни български продукти като вино, кисело мляко, мед и розово масло практически не присъстват на пазара в Хонконг, коментира региналният директор на Съвета за търговия и развитие на Хонконг Стивън Уонг.
На въпрос на Investor.bg той коментира, че няма специални изисквания към вноса на подобни стоки, освен за етикетите на храните. Не се прилагат директно правилата за безопасност на храните, валидни за ЕС, но всеки продукт с международни сертификати за качество може да се внася без проблем в Хонконг. От години няма вносни мита нито за вината, нито за меда, обясниха още представителите на Хонконг.
Изискванията за етикетите са основно за съдържанието на храната и диетични факти, допълни още специалният представител по икономическите и търговските въпроси на Хонконг в ЕС Линда Лай. Тя обясни, че могат да бъдат внасяни и малки количества, стига стоките да са качествени и да се намерят партньорства с местни фирми. Тези партньорства се създават най-лесно с участие на изложения.
В Хонконг живеят около 7 млн. души, но страната може да се разглежда като врата за Китай и Азия, на практика за половината население на света, смята още Лай. Тя посочи, че през миналата година е имало ръст от 30% на търговския стокообмен между двете страни. Общата му стойност обаче е 108 млн. долара. Общият стокооборот със страните от ЕС е 84 млрд. долара.
На този етап износът на България към Хонконг включва интегрални схеми, полупроводници, платове и часовници. От своя страна, Хонконг изнася за България телекомуникационно оборудване, текстил, електроника и "огромно количество копчета", допълни още Лай.
Представителите на Хонконг предложиха и възможност за износ на вина с контейнери и те да бъдат бутилирани в Хонконг. Оттам може да се изнася и към други азиатски пазари. Друга интересна възможност за винопроизводителите дава фактът, че в Хонконг се внасят вина както за директна консумация, така и за инвестиции. В Хонконг има регистрирани много аукционни къщи, които редовно провеждат търгове за вино.
Предвижда се също да бъдат насърчени инвестициите от Хонконг в България, стана ясно по време на срещата. Днес представителите на Хонконг са имали срещи в Министерството на икономиката и енергетиката. Стивън Уонг обаче посочи, че българските продукти не са добре познати в Хонконг. В същото време България няма генерално консулство или дори почетно консулство в Хонконг. То е необходимо, за да стане България популярна за хората в китайския регион със специален статут.
За сравнение, Румъния вече е направила търговска камара, която способства за проникването на румънския бизнес в региона.