Въвеждането на "защитени професии", които не са престижни за младите хора, но са нужни на бизнеса, одобриха депутатите на първо четене в Закона за професионалното образование и обучение, внесени от БСП.
Става дума за професии като заварчици, шлосери, строители на релсови пътища и съоръжения, маркшайдери, монтьори на подемно-транспортна пътностроителна техника, оператори на металорежещи машини, асансьорни техници.
Според просветния министър Анелия Клисарова важно е да има защитени професии и то по региони или те да са стратегически за държавата.
„Благодарение на промените в този закон се въвежда и дуалната система, а това е много сериозна мярка в борбата ни за предотвратяване на отпадането на ученици, защото повече от тях отпадат поради социални причини и ако те получават пари, докато се учат, така ще намалим отпадането по социални причини. Доказано е в европейските страни, най-вече Германия, Австрия и Швейцария, че там, където работи дуалната система, е най-ниска младежката безработица”, коментира още министърът на образованието.
Въвеждането на системата се подготвя по региони и през учебната 2015/2016 г. ще има пилотни проекти. Клисарова уточни, че още е рано да се каже в кои професионални училища ще заработи, защото зависи бизнесът към какво ще прояви интерес.
Министърът посочи като добър пример за дуална система сътрудничеството, станало факт през миналата седмица, между Професионалната морска гимназия и висшето училище в града, които ще провеждат заедно практики и имат сключени договори с Български морски флот, а същото ще бъде сключено и с пристанище Варна.
преди 10 години Нали уж пазара определя кои професии са нужни и кои не? Ако дадени професии са нужни, но ги няма, причината не е в липсата на образование, а по-скоро в неспособността на пазара да плаща подходящото възнаграждение. Иначе има всичко, и шлосери и заварчици и всякви, ама излизат навън, щото там пазара на труд е по-добър. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Към списъкат с професии бих добавил и инженерните специалности. МИ-то не може да си запълни бройките, изпитите за влизане стават все по-лесни а дефицит на инженери има и при това голям. Трябва да се увеличи престижа на инженерната професия, такъв какъвто трябва да бъде като носител на индустрията а от там и на цялата икономика. Инженерът е гръбнака на едно индустриално предприятие а престижа на тази професия е минимален. отговор Сигнализирай за неуместен коментар