Културата на плащане
Основно предизвикателство за събирачите на дългове е откриването на длъжниците, тъй като няма публични бази данни. “Нашата работа е да стигнем до диалог с клиента, който е просрочил”, коментира Райна Миткова.
По думите й обикновено длъжниците се “появяват”, когато вече кредиторите са пристъпили към съдебни дела.
“В последните три години направихме усилия в посока начина, по който комуникираме с клиентите, изпаднали в задължение - той да е коректен, етичен, хората да знаят какво следва и да не се страхуват от нас”, коментира Миткова. “Образът на страшния събирач на дългове беше заменен от нещо много по-положително”, каза още тя.
Кредиторите все повече предлагат инструменти, с които да облекчат длъжниците, за да си съберат задълженията – преструктуриране на дълговете, гратисни периоди и т. н., каза още тя. “За съжаление, когато кредитът е два пъти преструктуриран и клиентът продължава да изпитва затруднения – трудно е да се предложи друга мярка за облекчение”, посочи председателят на асоциацията.
Най-големи трудности домакинствата изпитват при погасяването на дълговете към банки, датиращи от 2007-2008 г. Голяма част от тези кредити са вече преструктурирани през 2010 – 2011 г., каза още тя.
Особено труден за работа е клиентът тип “Андрешко”, който е задлъжнял, но няма намерение да плаща, коментира още Райна Миткова. Тези клиенти обаче са малък процент от длъжниците.
Има и хора, които са влезли в цикъл на задължения заради лоша финансова култура и отчаяно се опитват да се спасят, но отново взимат погрешни решения. На тях може да им се помогне, например с “пакетиране” на задълженията в едно, обясни още Райна Миткова.