Енергетиката, ВиК услугите и транспортът са били наблюдавани приоритетно от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) през 2013 г. Другите наблюдавани сектори са били храните, лекарствените продукти и търговията с автомобили. Това се казва в отчет на комисията за дейността й през 2013 г.
Комисията e образувала общо 1553 производства по прилагането на Закона за обществените поръчки, Закона за концесиите и Закона за защита на конкуренцията. С постановените 1327 решения антимонополният орган е наложил глоби с общ размер 8,5 млн. лв.
По отношение на най-тежките нарушения на правото на конкуренция КЗК е образувала общо 33 производства за установяване на забранени споразумения между предприятия или злоупотреби с господстващо положение.
В областта на антитръста комисията е постановила 26 решения и е наложила санкции за 5,6 млн. лв. С цел събиране на данни за евентуалното антиконкурентно поведение на някои предприятия, са правени и три проверки на място в офисите на компаниите.
Нелоялното привличане на клиенти, имитацията на чужди продукти и недобросъвестното поведение са били най-честите нарушения на компаниите по отношение на нелоялната конкуренция. Увеличават се нарушенията, свързани с узнаване, използване или разгласяване на производствена и търговска тайна. С цел противодействие срещу нелоялната конкуренция са образувани общо 59 производства, в резултат на които са постановени 65 решения. Наложените санкции са за 2,8 млн. лв.
В сектора на обществените поръчки нарушенията са били основно при класирането на участниците и при избора на изпълнители. При обжалването на процедури за възлагане на обществени поръчки комисията е образувала общо 1394 производства и е постановила 1147 акта.
При съдебния контрол върху дейността на КЗК през 2013 г. Върховният административен съд е потвърдил 82% от постановените актове на КЗК, 13% са върнати за преразглеждане, а 5% са отменени от съда, отчита комисията.
При контрола върху концентрациите между предприятията комисията е взела 35 решения.
В отчета се припомнят и изготвените от комисията два секторни анализа – за пазара на електроенергия и за сектора на печатните издания, в които има конкретни препоръки за подобряване на конкурентната среда.