IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Б. Стефанов: Рано е да се говори за голям отлив на чужди фирми от България

Важно е страната да се рекламира в чужбина, смята бившият шеф на агенцията за инвестиции

09:49 | 04.03.14 г. 5
Б. Стефанов: Рано е да се говори за голям отлив на чужди фирми от България

Рано е да говорим за голям отлив на чуждестранни фирми от българския пазар, заяви в сутрешния блок на Bulgaria On Air бившият шеф на Българската агенция за инвестиции Борислав Стефанов.

По думите му трябва да се прави разлика между фирмите, дошли в България през 90-те години заради приватизационни сделки, тези, дошли да правят заводи, и тези, които оперират в IT сферата и аутсорсинга.

Стефанов подчерта, че през последните няколко месеца големи чуждестранни компании, занимаващи се с аутсорсинг, са показали ясен интерес и са стъпили на българския пазар. Ето защо тенденцията не бива да се разглежда само като отлив на чужди инвеститори, каза той.

Експертът смята, че това, което обединява фирмите, напуснали българския пазар, е че са имали дейност, насочена конкретно към вътрешния пазар, а малка част са били с експортното ориентирано производство.

„За инвеститорите е важно обстановката да е тиха, спокойна и предвидима, което не се наблюдава в България през последната година“, подчерта в ефира на Bulgaria On Air адвокатът по инвестиционно право Димитър Владиков.

По думите му ключови фактори в случая са преди всичко икономическата и политическата обстановка. Според него не бива да се подценява и фактът дали и как България се рекламира в чужбина.

„В Азия и САЩ една голяма част от големите играчи в производствените предприятия и банките просто не знаят за България“, коментира Владиков.

В тази връзка Стефанов посочи, че не бива да се изчаква бизнес средата в България да стане перфектна, защото могат да бъдат изпуснати големи инвеститори. Той твърди, че нито една страна в света не предлага перфектни условия за създаването на бизнес.

Според двамата експерти промяната в бизнес средата би отнела години, докато рекламата е по-лесен начин за привличане на чуждестранни инвеститори.

Владиков смята, че е изключително важно да се реши кой точно ще поеме задачата за насърчаване на чуждестранните инвестиции в България, тъй като в момента има няколко субекта, които са заети с това, но "не вършат работата си достатъчно добре". По думите му най-важното е да се създадат ясни правила кой какво върши и какви отговорности има.

Стефанов коментира, че не очаква промени в чуждестранните инвестиции в България спрямо 2013 г., докато Владиков смята, че всичко зависи от промените, които ще бъдат направени в Закона за инвестициите.

Повече по темата вижте във видеото на Bulgaria On Air!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:07 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

4
rate up comment 0 rate down comment 1
kalendar
преди 10 години
това не е точно така-в момента банките предлагат условия по-доби от преди кризата, пък виж, че няма кой знае какво движение:) Имаше си и други причини...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 6 rate down comment 0
data
преди 10 години
Нещата са по скоро обективни . Вътрешния пазар беше създаден от кредитния бум и след като банките ограничиха предлагането той просто умря или се пренасочи към по ниски ценови групи . От там си идва и логичния спад на рентабилността .Според мен в краткосрочен план всяка бизнес стратегия насочена към вътрешния пазар е обречена на провал . Освен за местните фирми който контролират по добре разходите си :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 0
bgMan
преди 10 години
Чи те колко са изобщо като бройка че да се говори за "голям отлив"???
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 12 rate down comment 4
Tony
преди 10 години
"Стефанов подчерта, че през последните няколко месеца големи чуждестранни компании, занимаващи се с аутсорсинг, са показали ясен интерес и са стъпили на българския пазар. Ето защо тенденцията не бива да се разглежда само като отлив на чужди инвеститори, каза той."Така е, но забележи:Този тип инвестиции могат да се аутсорснат извън България за една нощ, а не както инвестициите в предприятия! :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още