Посрещаме 2014 г. с по-малко песимизъм. Домакинствата са малко по-оптимистични относно промените във финансовото им състояние. Въпреки че по-голямата част от потребителите продължават да оценяват икономическата ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване, като цяло потребителите са по-малко негативни спрямо общата икономическа ситуация в България.
Това показват данните на Националния статистически институт (НСИ), измерващи доверието на българските потребители през януари 2014 г. Заключенията важат както за последните дванадесет месеца, така и за следващата една година.
От графиката всъщност се вижда, че потребителското доверие се е покачило до нивата, регистрирани през втората половина на 2008 г., но все още изостава от високите нива, отчетени преди кризата.
Графика: Показател на доверието на потребителите, НСИ.
През януари 2014 г. общият показател на доверие на потребителите се покачва с 5,9 пункта спрямо равнището си от октомври 2013 г., гласи информацията на НСИ.
Относно инфлационните очаквания потребителите са на мнение, че и през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, но с по-слабо темпо в сравнение с оценките, регистрирани от предходната анкета. Противно на твъреднията обаче от средата на юли 2013 г. националната статистика показа, че е започнало понижение на цените. Разбираемо е, че потребителите не могат да усетят в еднаква степен пониженията в цените на определени стоки, защото просто може би не ги потребяват. Все пак - инфлацията в България през 2013 г. е била 0,9%.
Очакванията на българските граждани за нивото на безработицата в страната през следващата година остават на практика неизменни спрямо предишната анкета. Европейската статистическа служба Евростат потвърди, че през декември безработицата в страната е нараснала до 13,1%.
Допитването на НСИ показва, че гражданите са по-склонни да правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба през следващите дванадесет месеца. Това е добра новина, имайки предвид, че нагласите на потребителите подсказват готовност за повече разходи, което, съответно, би следвало да съживи потреблението.
И още нещо – ако потребителите наистина оценяват икономическата ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване, то от данните на Българска народна банка се вижда, че размерът на депозитите остава висок, въпреки че темповете на спестяване намаляват. Несъотвествието може би означава, че гражданите са готови да вложат свободните си парични средства в по-рискови инвестиции. Което, разбира се, би била добрата новина, имайки предвид спадащите лихви по депозитите. Лошата е, че потребителите оценяват по-лошо икономическата среда в страната в сравнение с резултатите от анкетата.
Добрите новини като че ли преобладават. В края на януари НСИ отчете подобрение в бизнес климата. По-оптимистични са стопанските ръководители от всички наблюдавани отрасли.
НСИ измерва родното потребителско доверие като средна аритметична на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на следните четири компонента - финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.
преди 10 години НСИ отдавна е доказал, че не заслужава абсолютно никакво доверение. Безмислено е да се тълкуват *** им проучвания, при положение че обслужват само интереса на политическата класа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар