Българското законодателство в областта на обществените поръчки е много добре структурирано и абсолютно не противоречи на европейските изисквания, но има какво да се подобри в системата. Това коментира Христофор Начев, вицепрезидент на Българо-скандинавската търговска камара.
Възможността да се подобрят нещата са в няколко посоки - например в комисиите, които оценяват офертите на участниците.
„Ако една комисия е от истински независими хора, те гледат условията, представените оферти и вземат неутрално решение. При зависими хора в комисиите решенията са зависими и оттам тръгват проблемите по обжалванията и забавянията на търговете“, посочи Начев.
Този, който плаща, се мъчи да повлияе върху избора на победителя. Сигурен съм, че в 90 на сто от случаите тези опити успяват, твърди той. Според него независимите експерти може да са регистрираните одитори или оценителите в Агенцията за приватизация. "Иначе този, който ти дава парите, те инструктира“, пояснява проблемите експертът.
Той посочи още един проблем – практиката да се изискват големи обороти от фирмите-кандидати.
„Като посочиш, че един участник трябва да има 100 млн. лв. оборот, ти предварително казваш кой да е победителят, защото в България има две строителни фирми с такъв оборот през последните години“, допълни той.
Според Начев чуждестранни инвеститори понякога се отказват от участие в търговете, защото срокът от един месец не е достатъчен, за се преведе техническа документация, например от 500 стр. и да се подготвят останалите документи. Две седмици са необходими за превод, остават още две и големите фирми с опит, които тепърва смятат да влязат в България, се отказват да участват в търгове за пътната инфраструктура, строителството, жп транспорта, допълва Начев.
Според него, ако посочените проблеми бъдат отстранени, това ще подобри бизнес климата в страната.