Българските ученици отново получиха най-ниската оценка в проучването на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) PISA. Резултатите от проучването отчитат уменията на децата до 15 години в области като четене, математика и природни науки.
Според данните за 2012 година българските ученици се справят най-зле по отношение на четенето – 39,4% от учениците нямат необходимите умения, и по отношение на математиката – 43,8%. Все пак данните на ОИСР показват подобряване на ситуацията спрямо 2009 година – с 3,3% намаляват учениците с лоши познания по математика, а по отношение на четенето този процент е 1,6.
По отношение на природните науки България заема едно от последните места в класацията – 36,9% от учениците не показват добри познания в тази област. И тук има подобрение на ситуацията – подобрението е в рамките на 1,9 на сто. В тази област страната ни изпреварва Кипър (38%) и Румъния (37,3%).
Проучването показва, че децата от Естония показват най-добри резултати по всички области – само 9,1% от тях показват слаби умения в областта на четенето, което е намаление с 4,2% спрямо данните за 2009 година.
Слаби резултати в областта на математиката показват 10,5% от учениците (понижение от 2,1%), а по отношение на природните науки намалението е от 3,3% и така само 5% от учениците показват слаби резултати на тестовете в тази област.
Много добри резултати по отношение на четенето показват децата в Ирландия, Полша и Финландия. Математиката обаче затруднява повече ученици, като в Гърция, Унгария, Швеция и Финландия дори се увеличава броят на децата, които не се справят с тестовете, показва проучването.
В анализа обаче се подчертава, че социалният и икономическият статус на учениците имат значително отражение върху постигнатите резултати, като за учениците от домакинства с ниски доходи е много по-вероятно да постигнат слаби резултати по математика, четене и природни науки, отбелязва в коментар Европейската комисия.
Сред другите важни фактори са предимно негативните ефекти във връзка с мигрантския произход, голямото значение на получаването на образование и грижи в ранна детска възраст, както и разликата в уменията по четене между половете (момичетата се справят много по-добре от момчетата).