IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Строителството на морския участък на "Южен поток" не е започнало

Шумовите нива ще бъдат надвишавани само при строителството, смятат от South Stream Transport

16:31 | 27.11.13 г.
<p>
	Морският участък на &quot;Южен поток&quot;. Изображение: <em>South Stream Transport</em></p>

Морският участък на "Южен поток". Изображение: South Stream Transport

Строителството на „Южен поток“ край Варна категорично не е започнало – нямаме договор, разрешителни и доставени материали, каза техническият директор на South Stream Transport Андрей Фик. Така той коментира слуховете, появили се в морската ни столица.

Край плажа Паша Дере действително има платформи, но те не са строителни, а за проучвания, допълни още той.

Строителството на „Южен поток“ ще има минимален ефект върху околната среда и живота и здравето на хората, заявиха представителите на South Stream Transport при представянето на Доклада за Оценка за въздействието на околната среда за българския участък.

Документът вече е внесен в Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и първите сигнали оттам са положителни, коментира Матео Веронеси, ръководител на звеното „ОВОС и разрешителни“ в компанията. В периода 2014 - 2015 година компанията очаква да получи всички разрешителни и да започне строителството.

Първата (от общо четири) тръба ще достигне българския бряг в края на 2015 година. Пълният капацитет ще бъде достигнат в края на 2017 година. Тръбите, които са избрани за строителството, са стоманени със специално покритие от полипропилен, а гаранционният им срок е 50 години. Същата технология е използвана и при "Син поток", коментира Фик. 

South Stream Transport отговаря за изграждането на участъка по дъното на Черно море. Трасето е разделено на три части – двата крайбрежни участъка в Русия и България и частта, която ще се полага по дъното на Черно море. Изследванията на територията са започнали още през 2009 година и първите проучвания са показали някои слабости, които ще бъдат смекчени с 200 допълнителни мерки.

Андрей Фик допълни, че заради силното недоволство на гражданите е променена технологията за строителството край Паша Дере. Тръбите ще минават под земната повърхност и ще достигат до компресорните станции по микротунели и траншеи и това ще защити зоната. „Никой няма да разбере, че под плажа минават тръби“, коментира той.  

От компанията очакват повишаване на нивото на шума, но от трафика на строителната техника, а от самите изкопни работи ще има и повишаване на праховите частици. Качеството на водите обаче няма да бъде засегнато.

За да не нарушават спокойствието на хората ще бъдат изградени специални шумозаглушителни бариери, както и няма да се строи в тъмните часове на денонощието. Приемащите станции ще бъдат изграждани от българския изпълнител на проекта, не от South Stream Transport, уточни още Фик, но посочи, че ще бъде използвана модерната технология от компресорната станция „Бреговая“ на „Син поток“, чиито нива на шум са ниски. „На 1-2 метра от стената на компресорната станция може да се води разговор, без да повишаваме глас“, заяви той.

Що се отнася до животните, обитаващи територията – те няма да бъдат обезпокоявани в периодите на размножаване и хибернация, а бавноподвижните ще бъдат пренасяни на безопасни места, гарантира Мариана Христова, съветник по изготвянето на ОВОС на българския участък.

Тя призна, че ще се наложи изсичане на дървета в сервитутната зона на газопровода, но не можа да уточни за какъв брой и вид растителност става дума. От фирмата обаче гарантират, че при възможност растителните видове ще бъдат презасаждани на друго място, а и ще бъдат залесени допълнителни зони. Изискване в закона е сервитутните зони на газопровода да бъдат прочистени от растителността.

Заради строителството за кратки периоди от време ще бъде ограничаван достъпът до плажа и риболовните зони, но технологията за приплъзване на тръбите предвижда, че няма да бъдат правени големи изкопи за приплъзване на тръбите.

Максимално съхранени ще бъдат и обектите на културното наследство, открити по трасето на газопровода. В морския участък те са 83 – основно корабокруширали морски съдове. Само 6 от тях ще се окажат в близост до трасето и затова ще бъдат изградени буферни зони от 150 метра около находките.

Проектът има и положително въздействие върху региона, смята още Христова. Едно от тях например е повишаването на трудовата заетост. Тя гарантира, че компанията настоява изпълнителите да наемат българи при изграждането на нейните участъци от газопровода. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:00 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още