Китайски компании да строят някои от магистралите ни, както и други инфраструктурни съоръжения, като например тунели под Шипка и Петрохан.
Това ще предложи премиерът Пламен Орешарски по време на срещите си с китайския министър-председател Ли Къцян днес в рамките на международната среща на правителствените ръководители на държавите от Централна и Източна Европа и Китай, съобщават от правителствената пресслужба.
Припомняме, че в началото на септември по време на работното си посещение в Китайската народна република премиерът коментира, че икономическо-търговско сътрудничество между България и Китай може да бъде развивано в различни сектори, а с най-голям потенциал за китайските инвестиции е именно инфраструктурата.
Тогава стана ясно, че Китай проявява интерес конкретно към железопътни и пристанищни комплекси, както и към високотехнологични производства.
На форума в Букурещ министър-председателят е коментирал и обсъжданите вчера с румънския премиер Виктор Понта общи проекти. Един от тях е за изграждане на хидроенергиен комплекс на Дунав при Никопол – Турну Мъгуреле. С изграждането на мост и хидроцентрала на реката ще се осигури едновременно нов енергиен източник за двете страни, както и нови гранични преходи, допълват от пресцентъра.
Решение за проекта е взето преди две години, но той все още се намира в идейна фаза. „Не е много евтин този проект. Тепърва предстои да се уточнява. Мислим да го направим на концесия, за да не ангажираме публични средства”, каза министър-председателят.
Министър-председателят Пламен Орешарски потвърди интереса на България към осъществяване на съвместни инфраструктурни проекти със средствата от специалната китайска кредитна линия от 10 млрд. щатски долара.
В изказването си на Срещата на върха Китай – Централна и Източна Европа премиерът посочи, че желанието ни е да привлечем китайско участие във важни национални и регионални проекти – магистрали, жп линии, хидросъоръжения, пристанища, летища и др. Той обаче изтъкна, че за да могат държавите-членки на ЕС да се възползват от средствата по кредитната линия, е необходимо китайската страна да възприеме по-гъвкав подход по отношение на финансирането на проектите, който да е съобразен с правилата на Съюза.
Пламен Орешарски каза, че държавите-членки са ограничени във възможността си да предоставят държавни гаранции, поради което подход, който допуска реализация на проектите чрез публично-частно партньорство или концесия, би бил по-успешен.
Един от приоритетите за сътрудничество с Китай е областта на земеделието. Пекин предлага да бъде учредена асоциация за сътрудничество в агросектора - от страна на Китай и Централна и Източна Европа, както и България да бъде неин домакин. Премиерът Пламен Орешарски е приветствал китайското предложение.
преди 10 години Елементарно е. Ако България си осигури финансиране сама, може да прави търгове и евентуално да строят български фирми (ако предложат най-ниска цена). Ако искаме да цоцаме от евтини китайски кредити, условието е да строят китайци. Наши фирми могат да бъдат подизпълнители. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години До 1Ако една държава се равнява по псуващите бедни тя ще си остане държава на псуващите бедни! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години разнообразието на целите чрез разделянето им трябва да се поддържа, за да има повод за съдействие чрез редуване с ентусиазъм за ново начало ;)))))))))))))))))))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Еми той човекът си призна, че е направил много грешки и си е взел поука! На следващия мандат ще се поправи! хахаха... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години то да "прибираш' наличното е едно, а да си щедър с пари на заем (+лихва), друго... но заявката е за двете, като сега се набляга на второто! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Да, Борисов го видяхме преди откъде намери парите - от ДПО и НЗОК. Тогава едва го спряха да не обръсти и "Сребърния фонд"... Нека да помислим, откъде щеше да намери сега парите за тунела? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Нищо безплатно няма , просто го плащат и тия дето не го ползват . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Борисов напролет щеше да го почне . И пари щеще да намери . И хората щяха да пътуват без да плащат . Какво значение ще има дали има тунел под шипка , когато ще има бариери и хората няма да го ползват а ще си ползват стария маршрут и ще псуват .По добре да няма тунел , поне хората няма да се дразнят . отговор Сигнализирай за неуместен коментар