IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ритейл индустрията с песимистични очаквания за потреблението около Коледа

Търговците предлагат прекалено много промоции, смята експерт

08:25 | 20.11.13 г. 1
<p>
	Снимка: <em>Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Българската ритейл индустрия за поредна година е с песимистични очаквания за потреблението на стоки преди и по време на престоящите коледни празници.

След като от няколко седмици насам магазините в столицата започнаха да излагат коледните си артикули, а по витрините си да украсяват с надписи „промоция“, потърсихме председателят на Българската ритейл асоциация (БРА) Мариян Колев, който да коментира очакванията на бизнеса, а и да направи равносметка за отминалите месеци от 2013 година.

През миналата година от асоциацията прогнозираха дори спад на потреблението от 20% в месеца на коледните и новогодишни празници.

„В момента потреблението у нас е на санитарния минимум. Не очаквам ръст в периода преди празниците“, категоричен бе той пред Investor.bg.

Колев уточни, че родните търговци ще са доволни и от минимален процент ръст на продажбите си около Коледа в рамките на 1 до 2%. Дори и да няма ръст, бизнесът в ритейл индустрията ще е доволен, стига да не се отчита спад в потреблението.

И в това няма нищо случайно: „През годините от 2009 до 2013 потреблението само спадаше и негативните тендеции се задълбочаваха“, допълни шефът на асоциацията.

Колев все пак остава оптимист за пазара заради отчетените резултати през изминалата 2013 година. „Първите 10 месеца на тази година показват една по-благоприятна ситуация. На места продажбите имат лек ръст от 1 до 3%, на места са запазили нивата си от предходната година, което е положителен сигнал. Спадът спря, макар и малко“, обясни той.

Прекалено много промоции

Колев изрази негативно мнение по отношение на практиките на целогодишни промоции, които развиват представители на ритейл бранша.

Според него потребителите у нас вече са свикнали с постоянните промоции. „Това е така, защото търговците у нас се водят по неписаното правило – колкото по-стегнато е потреблението, толкова повече хората се влияят от промоции“, каза той.

„При нас всичко е нон-стоп в промоция. В един момент пред очите на потребителя ще има артикули само с червени надписи за промоция и той ще спре да вярва в коректността на продавачите“, добави той.

Бизнесът с дрехи втора ръка процъфтява

Колев не скри, че през последните години, сериозен спад в потреблението са регистрирали именно магазините за дрехи, обувки и аксесоари. "Без значение от ценовия сегмент, в който се намират, търговците на дрехи алармираха за проблеми по отношение на продажбите си. Същевременно бизнесът с втора ръка през последните 3 години процъфтя", изтъкна той.

"Когато имат проблеми с парите, хората винаги предпочитат да се лишат от покупката на дрехи и обувки. Потреблението им, съвсем естествено, се пренасочва от големите търговски центрове към магазините с дрехи и обувки втора ръка", допълни Колев.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:04 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 33 rate down comment 0
milioner4e
преди 11 години
Където има целогодишна промоция, значи ви продават аутлет стока, която си мислите, че е намалена и правите мега покупка, всъщност печалбата от нея е по-висока дори и от това да ви продадат нова колекция.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още