Изненадващо висок интерес проявяват българските компании за износ на продукция на китайския пазар, коментира в ефира на Bulgaria ON AIR председателят на УС на Асоциацията на българските износители Иво Тодоров. Той допълни, че над 100 фирми от различни сектори са взели участие в организирания от асоциацията последен форум по темата.
По думите на Тодоров събитието е било оценка и на конкурентоспособността и самооценката на компаниите. Според него българският износ се развива в положителна посока и е нормално да мине през етапа, когато се изнасят основно суровини.
„Отношенията ни с Китай са все още в начална фаза, но имат много добри перспективи“, подчерта Тодоров.
Той допълни, че потенциалът за развитие е двустранен. „От една страна, китайски компании са готови да инвестират в нови производства, във високи технологии. От друга - наши фирми могат да изнасят за Китай в различни сектори, като селско стопанство, инфраструктура, хранителна промишленост и други“, коментира Тодоров.
Според него в скоро време потенциалът на европейския пазар ще бъде изчерпан за българските износители.
Китай, на свой ред, е страна с постоянно нарастване на доходите на населението и БВП, което предполага и по-високо потребление и търсене на стоки.
„Бизнес средата там е в процес на развитие. Повечето азиатски икономики са в процес на либерализация, която предполага и отваряне към чужди инвеститори. Също така, тези, които първи влязат на този пазар, ще имат повече време да натрупат опит и познания за средата и оттам по-спокойно да реализират печалба“, коментира Тодоров.
Той подчерта, че българските компании най-лесно могат да навлязат на китайския пазар като намерят местен партньор. От големината на бизнес начинанието зависи какви ще бъдат разходите и времето, за което идеята ще се осъществи, поясни още Тодоров.
Според него държавна подкрепа за утвърждаването на български компании на азиатския пазар не е необходима.
„Достатъчно е държавата да използва инструментите, които вече има. Един такъв инструмент е използването на Българска банка за развитие като финансова институция за насърчаване на износа. Друг такъв инструмент е Законът за възстановяване на ДДС“, допълни още Тодоров.
преди 11 години Пазар с 1 млрд. клиенти, но неплатежоспособни.Нашите фирми пак не са се ориентирали правилно.Трябва да изнасят към САЩ там поне няма никакви пречки за износ, за разлика от Китай и Русия, където се толерират местните фирми, а скоро ЕС ще има и зона за свободна търговия със САЩ.Пазар от над 400 млн. клиенти, но платежоспособни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години и кое по-точно му е изненадващото? пазар с 2 млрд клиенти е мечта на всеки които развива бизнес. Тънкиа момент е нишата да се намери и да се докара изгодна цена... отговор Сигнализирай за неуместен коментар