Оптимистичните настроения сред потребителите намаляват, показа проучването на Националния статистически институт през октомври. Данните показват, че общият показател на доверие на потребителите намалява с 0,9% спрямо предишното проучване, провело се през юли.
Основната причина е пониженото доверие сред градското население, показва статистиката.
Като цяло градското население е по-песимистично настроено за личните си финанси спрямо лятото. За разлика от тях в живеещите в селските региони са по-оптимистично настроени за следващите месеци и балансовият показател се увеличава с 2 пункта.
В същото време общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните 12 месеца се подобрява – балансовият показател се покачва с 2,1 пункта. Прогнозите за следващите 12 месеца са също по-благоприятни.
Потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, но с по-слабо темпо в сравнение с оценките, регистрирани от предходната анкета. Същевременно и инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-слабо изразени.
По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца преобладават предвижданията, че тя ще продължи да се увеличава.
През октомври по-голямата част от потребителите оценяват икономическата ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване. Последната анкета отчита и леко влошаване на общата оценка да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба в настоящата ситуация. Потребителите продължават да регистрират отрицателната си нагласа и по отношение на извършването на разходи за „покупка на кола”, за „покупка или построяване на жилище (вила)” и за „подобрения в дома” през следващите дванадесет месеца.