Комисията за финансов надзор е изготвила проект за изменение и допълнение на Кодекса за застраховане, събощи зам.-председателят на комисията Борислав Богоев, цитиран от агенция „Фокус”.
По време на Застрахователната конференция „Шофирането е и отговорност“ той посочи, че една от промените е свързана с автомобилните застраховки и предвижда въвеждането на системата „бонус-малус. Идеята е да бъдат използвани два компонента при определяне на цената на застраховките. Единият ще се отнася за техническите характеристики на автомобила, но другият ще се отнася до шофьорското досие на собственика на автомобила и какво е поведението му на пътя.
По тази система бонуси получават шофьорите с безупречно поведение на пътя – без актове и катастрофи. По-висока обаче е застраховката за хора, които са имали нарушения.
Повече от 11 хиляди души в България са загинали при пътнотранспортни произшествия през последните 12 години, беше коментирано още по време на конференцията. Тенденцията и през 2013 година продължава - повече от 400 души са загиналите, а ранените са близо 5 хил. души.
По данни на КФН 14% от автомобилите у нас са без задължителната застраховка "Гражданска отговорност".
У нас досега няма адекватен начин за справедливо оценяване поведението на водачите на пътя. В Европа са предприети много инициативи за решаването на този въпрос, една от които е прилагането на системата бонус-малус при определяне цената на автозастраховките, обясниха експерти в областта на застраховането.
Друга промяна, готвена от КФН за Кодекса на застраховането, е въвеждане на методика за неимуществени щети.
„ Според мен не е толкова важен размерът на обезщетенията, а методиката. Защото сумите могат да бъдат променяни в зависимост от стандарта на живот на нашите участници”, коментира още Борислав Богоев.
По-важни са принципите – парите да достигат по-бързо до даденото лице, добави още той.
преди 11 години Наистина, най-нормалната логика е, че имаме конкретен човек/шофьор за който тр. да се оценява риска от събитие. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години ГО трябва отдавна да е само за шофьора.Тогава може и да има бонификации и прочие.Колата не може да носи отговорност - това в момента е безумно. И докато не променят с-мата тези приказки ще си останат ей така във въздуха както винаги. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години иначе и аз съм твърдо за "повече ползи" от тъщите ;)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години имам предвид : тази част от застраховката да е към талона за правоуправление, книжката ти да е невалидна без него, а за колата частта да си върви с талона на колата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Това би било възможно, ако колата се кара само от един човек, но при положение,че се кара от няколко - тъщата си е бонус, така де, не може само да е малус ;)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Възможно решение е например, застраховката да се раздели : една част да е за колата , другата за шофьора, като там вече се отразява по системата с бонификациите досието му. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Добре, де, ще пратя тъщата да прави застраховка!Тя от 20 години не кара, ама инак има книжка! Перфектна ще е за пред застрахователя!Поредната ненужна врата в полето! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години * "...да НЕ забравят..." отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години "...той посочи, че една от промените е свързана с автомобилните застраховки и предвижда въвеждането на системата бонус-малус."----------Дано да се действа съсредоточено и да "забравят", поради "разсеяност", да въведат адекватен "бонус", след като са въвели "малус"-а. отговор Сигнализирай за неуместен коментар