В началото на годината хиляди излязоха на улицата, протестиращи срещу високите сметки за електричеството. Постепенно скандиранията се промениха и улицата постигна оставката на управляващите от ГЕРБ. Рано е да бъде дадена оценка на политическите измерения на февруарските протести.
В сферата на енергетиката обаче тези протести все пак донесоха известни резултати.
Причините за високите сметки се оказаха няколко – по-дълъг отчетен период, в отделни случаи нередности при отчитането и в работата на самите електромери, но като цяло стана ясен един от основните проблеми – няма нормална комуникация между клиентите и електроразпределителните дружества.
Липсваха разяснения за това какво се плаща, как се определя цената на електричеството и въобще ситуацията в сферата на енергетиката. И оказа се, че от това страдат единствено самите електроразпределителните дружества.
Последните месеци обаче показват, че и трите електроразпределителни дружества си взеха поука от своите действия или по-скоро бездействия. Гневът на улицата подсказа как липсата на прозрачност вреди на доброто име на компанията.
Така и резултатите не закъсняха – първа беше ЧЕЗ, която създаде фигурата „енергиен омбудсман“, който е в пряк контакт с хората. Жалбите се разгледат от конкретен човек, а не просто потъват в отдел „Деловоство“, каквото беше усещането на потребителите.
Дружеството продължава да е активно и само преди броени дни внесе в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране предложение за единна фактура за електричество, която да даде възможност на клиентите да сравняват всички показания.
Не изостават и другите две енергийни дружества – EVN България започва своята инициатива „Клиентски съвет“. В него ще участват битовите клиенти на компанията, а целта е да бъдат търсени начини за подобряване на диалога и за усъвършенстване на услугите на дружеството.
Енерго-Про пък съобщи, че се отказва от аутсорсинга на отчета на електромерите, като целта е подобряване на услугата. Самите отчетници ще събират оплакванията на клиентите от възникнали проблеми.
Тези действия показват, че общественият натиск може да доведе до положителни промени, но важното е отсрещната страна да ма желание да се вслуша и разбира се – да има кой да контролира процеса.
Всъщност благодарение на протестите и изгорените фактури за електричество все повече клиенти на ЕРП-тата вече са наясно какво е това "такса пренос" и защо трябва да бъде намалена, колко са инсталираните мощности за производство на електричество от възобновяеми енергийни източници и какво е високоефективното комбинирано производство на електричество.
За съжаление обаче въпросът всъщност винаги е бил, и поне в близките години ще остане, цената и защото доходите, дори и на работещите, не стигат за покриването на сметките.