До дни се очаква заместник-министърът с ресор туризъм Бранимир Ботев да внесе предложение за промени в Закона за туризма във връзка със създаването на единен гаранционен фонд на туроператорите, който да се задейства незабавно в случай на фалит на туристическа фирма, така че да компенсира щетите на туристите.
Това е мярка, която експертите от туристическия бранш отдавна предлагат, като възможност за защита на икономическите интереси на потребителите на туристически услуги, тъй като в последните няколко години случаите на несъстоятелност на туроператори зачестиха, а стотици туристи – български и чуждестранни, бяха поставени в ситуация да заплащат повторно за почивката си или пък просто бяха лишени от нея и загубили парите си.
Според Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма е важно да се създаде такъв гаранционен фонд, защото това е изискване на ЕС, което страната ни заобикаля години наред. По негови думи гаранционният фонд е добре позната система в Европа, при която туроператорите, които извършват пътуванията у нас и в чужбина, следва да декларират очакван оборот за бъдещ период, например за следващата година, и на негова база да се заделят до 10% от него, който банките да формират като неотменима банкова гаранция.
Именно тези средства ще покриват щетите за потребителите, които стават потърпевши в случаи на несъстоятелност на туроператор.
Застраховка чрез лицензиран застраховател е друг вариант за набиране на средства в гаранционен фонд, обяснява експертът. Става дума за застрахователи, които имат сключен договор с превозвачи например – авиокомпании, автобусни и други, които биха могли да изплатят щетите. Такава е широко разпространената практика в Европа, твърди Драганов.
Като направи уточнението, че трябва да изчакаме конкретните предложения на министерството на икономиката, за да коментираме темата, той подчерта, че Гаранционният фонд във всички случаи е инициатива на държавата, а не на бизнеса.