Висшият експертен екологичен съвет към Министерството на околната среда и водите (МОСВ) одобри днес изграждането на газопровода „Южен поток” за участъка, който преминава през територията на България, съобщи екоминистерството. Решението е консултативно, т. е. окончателното „да” за проекта трябва да дойде от министъра на околната среда и водите.
Днес по темата е имало близо четиричасови разисквания и в крайна сметка са приети над петдесет защитни мерки за опазването на околната среда.
Експертите са разгледали основните характеристики на инвестиционното предложение за „Изграждане на преносен газопровод „Южен поток” на територията на България” като част от проекта „Южен поток“ за пренос на газ от Русия през Черно море за страните от Централна и Южна Европа.
Трасето на газопровода преминава през 11 административни области – Варна, Шумен, Търговище, Разград, Русе, Велико Търново, Плевен, Ловеч, Враца, Монтана и Видин. Основните елементи на проекта са линейна част (с дължина 540 км), приемен терминал и три компресорни станции - „Варна”, „Лозен” и „Расово”.
Инвестиционното предложение задължително трябва да има оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС) и оценка за съвместимостта със защитените зони, през които преминава трасето.
Процедурата по ОВОС е стартирала през август 2011 г. Доклад за ОВОС и приложен към него доклад за оценка на степента на въздействие (ДОСВ) са представени в екоминистерството през април 2013 г. Проведени са обществени обсъждания в засегнатите общини (общо 39), през чиито територии преминава тръбата.
Преди месец стана ясно, че руският газ ще стигне директно до България, без да минава през трети страни, през най-рано през декември 2015 година.
Позицията на неправителствения сектор
След заседанието участвалите в него неправителствени организации обаче изпратиха становище, според което са взети достатъчно мерки за опазване на биоразнообразието, но не са посочени достатъчно мерки в защита на хората.
„Само 9 от 52 мерки са насочени към ограничаване на въздействието върху живота и здравето на хората и обитаваната от тях градска среда, в сравнение с мерките за опазване на растителност, птици и диви животни. Не е изследвано тъкмо въздействието върху жизнената среда на човека - върху местното население, върху селската и градската инфраструктура, върху градската среда, върху земеделските земи, които ще бъдат засегнати като 97% от територията на проекта”, твърдят от Гражданско сдружение ”Хармония”.
Експертите посочват, че препоръките за безопасност и здраве не са конкретни, а са „пожелания, които подхождат на рекламна брошура”.
Организацията се опасява, че не са предвидени начини на превенция и контрол, в който освен администрацията на МОСВ да участват граждански организации и местни власти. Един от очакваните проблеми е например въпроса за това къде ще се изхвърлят отпадъците от строителството.
От ”Хармония” настояват за специален контрол върху производствените води, за да не се компрометират почви, води и градската среда край трасето. Резерви към проекта имат и Сдружение независим обществен контрол, Национално сдружение за защита собствениците на имоти и други организации.
преди 11 години Явно е, че Южен паток е приоритет на тези. Не че и предишните не го бутаха. Ползите за България не са много, но пък комисионите за разни другари, независимо от партийните цветове, са добри. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Както се казва "камък им падна от сърцето" когато българският народ отново взе решение посредством робската си психика и за пореден път избра за управляващи техните верни слуги от БСП, ДПС и Атака. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години И не една :( отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Следва АЕЦ! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар