Преди няколко дни стана ясно, че вероятно в българския туризъм ще бъде въведена нов вид категоризация на туристическите обекти, а именно така наречената "зелена" звезда. Това предложение бе лансирано от новият заместник министър в Министерството на икономиката и енергетиката, който специално ще отговаря за ресор "Туризъм" Бранимир Ботев.
Идеята е "звездата" да бъде давана на тези хотели и ресторанти (а и други обекти), които предлагат на клиентите си български хранителни продукти, като например българско прясно и кисело мляко, зеленчуци и плодове. По този начин от бранша, а и от ресорното министерство, искат да въведат мярка, която активно да подкрепя българските производители, като им даде шанс продукцията им да се реализира в националния ни туристически продукт.
"Замисълът на зелената звезда е да се намери ефективен начин да се наложат нашите храни в български туристически обекти. В момента 81% от храните и напитките, които се използват от бранша са внос. Пазарът е превзет от внос, който пречи на българските производители, задушава икономиката ни", коментира пред Investor.bg Благой Рагин, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация.
"От няколко години Европа е луданала по биопродуктите. Хората се научиха да следят и да внимават за здравето си и започнаха да търсят по-качествената храна. Ако се въведе тази зелена звезда, собствениците на ресторанти и хотели ще се постараят да въведат в бизнеса си екологични продукти българско производство, с гарантирано качество", категоричен бе той.
По негови думи с повдигане на качеството на продуктите в хотелите и заведенията ще се повиши и качеството на предлаганата туристическа услуга. А по този начин страната ни ще може да се промотира пред света с призиви, като „Без ГМО“; „Екологично чиста“ и други.
Според Рагин обаче идеята за зелена звезда тепърва ще се развива и тепърва ще бъде предмет на дискусия между експертите от бранша и тези в ресорното министерство. По негови думи браншът тепърва ще обмисли по какъв начин би било правилно да се въведе зелената звезда – с помощта на специален сертификат, разрешително, лиценз или друг документ.
„Тепърва ще се обсъжда издаването на подобен лиценз, какви точно ще бъдат изискванията за него. Ще се правят много експертни проверки за качеството на предлаганите храни в дадения туристически обект, за да се прецени годен ли е за зелена звезда“, обясни още той.
Сходно е мнението и на Стефан Шарлопов, който е председател на Български съюз по балнеология и СПА туризъм. Той обясни обаче, че все още няма правилник, който да регламентира употребата на зелената звезда.
"Предложението за въвеждането й със сигурност ще бъде дискутирано вътре в бранша, тъй като идеята е много добра. С помощта на зелената звезда ще се подкрепят българските производители на плодове, зеленчуци и всички останали хранителни суровини, а това от своя страна ще бъде един естествен стимул за икономиката на страната", посочи той,
Шарлопов заяви, че най-важното по отношение на въвеждането на звездата е ясното обозначение и разграничаване на стандартите, по които ще се определя за кой туристически обект може да бъде дадена зелена звезда.
"Важно е да има качествен, навременен контрол, за да не се допуснат места с вносни или нискокачествени храни да се представят и промотират със зелена звезда. Не трябва да се допуска българският туризъм да се напълни с места, които уж предлагат продукти на наши производители, а всъщност да не е така", допълни той.
преди 11 години Туристическият бранш търси как да намали дела на вносните храни В ИНДУСТРИЯТА????Това не е ли работа на правителството?А какво мисли индустрията и какво би отговорила на туристическия бранш?Който не иска вносни храни, нека да си наеме по един доставчик, който да обикаля и да снабдява само с българска неща. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Голям проблем на българската икономика е, че масово се използват вносни стоки, при положение, че има българско производство на същия артикул с със същото качество. Хотелите използват вносни храни и консумативи; сладкарите използват вносна захар, консервните комбинати - вносни зеленчуци ... Всички създават косвенно безработица без да го осъзнават, а след това се оплакват от нея и от ниската покупателана способност. Пълно безумие.Същото е с усвояването на евроредсвата- с по-голямата част от тях се купуват вносни стоки и вместо да се стимулира нашето производство -парите отиват в чужбина. Какъвто народа -такава и държавата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Над една трета от храните в "Албена" са собствено производствоОколо 35% от хранителните продукти, които се предлагат на гостите на курорта "Албена", са собствено производство, съобщи пред БТА изпълнителният директор на "Албена" АД Красимир Станев.Върху тях се поставя щемпел "Произведено в Албена" и така за все повече продукти курортът гарантира пред туристите за произхода, сигурността и качеството на предлаганите хранителни продукти.Например, хлябът и хлебните произведения за курорта се произвеждат с пшеница, произведена от дъщерното дружество на "Албена" "Еко Агро".Целта е броят на храните с този щемпел да се увеличи до 70%.Дружеството започва да навлиза и в животновъдството. 200 френски крави за месо ще се отглеждат в краварници, които в момента се ремонтират. Земеделска база на Албена е на площ 800 декара в балчишкото село Момчил. Там се изгражда и инсталация за биогаз, има складове и цех за сокове. Изгражда се и малка консервна фабрика, която идната година ще е готова и щ отговор Сигнализирай за неуместен коментар