Българските и румънските власти преговарят, за да се пуснат пътнически влакове по новия Дунав мост 2. От пускането на моста в експлоатация досега по него не са се движили влакове, сигнализираха български и чужди медии.
Тепърва предстоят срещи на високо ниво между двете администрации, за да се съгласуват разписанията на пътническите влакове, съобщиха от БДЖ за Investor.bg.
От държавния превозвач уточняват, че ще организират и товарни превози по моста, стига да имат поръчки.
"По моста е по-вероятно да има товарни превози, отколкото пътнически", опонира обаче Георги Минчев, председател на Националното сдружение на българските спедитори. Според него направлението отдавна е замряло по отношение на товарите и за да се възстанови трафикът, трябва да се поработи сериозно. Потенциалните клиенти са предприятията в Гърция, Македония и Сърбия, близо до нашата граница, а също и в европейската част на Турция.
Минчев прогнозира, че с транзитните товари БДЖ може да изпревари частните превозвачи, тъй като те имат сравнително отскоро споразумения със съседните администрации за такива превози.
„Който е пръв, ще има предимство“, посочи Минчев.
Проблем засега пред жп превозите е фактът, че румънският участък от моста не е електрифициран, там може да се извършва движение с дизелови локомотиви, което ще оскъпи маневрите на превозвачите.
„Въобще комуникациите в румънския участък не са добри. Те не са международни като тип
автомобилни и жп трасета, защото там не е имало масово международни превози“, заяви Минчев.
Според него след време направлението ще има благоприятно развитие, но сега България и Румъния, а и целият ЕС, не са в цветущо икономическо здраве, затова трудно ще се намерят пари за инфраструктура, освен за най-належащите направления.
„Песимист съм за пътникопотока, защото в Северозападна България живеят хора с ниска мобилност, за които пътуванията са лукс“, допълни той.