Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е наложила общо над 2 млн. лв. санкции на производители и дистрибутори на слънчогледово олио. Причината за това е, че глобените фирми се договаряли за цените в нарушение на закона, съобщиха от пресцентъра на антимонополното ведомство.
Комисията е установила, че десетина фирми (Калиакра АД , Бунге Зрт – Унгария, Бунге Румъния Срл, Гама-Ник-Митев-2004 ЕООД, Теодоро Бабаров-Клио Комерс, Д и Д Комерс Енд Диливъри ООД, Лъки 2003 ООД, Вучко 2-Братя Вучкови и Сие СД) са извършили нарушение на Закона за защита на конкуренцията. В хода на дейността си компаниите са ограничили конкуренцията на пазара на бутилирано слънчогледово олио чрез пряко или косвено определяне на цени за препродажба, уточняват от КЗК.
КЗК е наложила имуществени санкции на дружествата. Най-малката санкция за картелното споразумение е на стойност малко над 91 хиляди лева, а най-голямата – близо 630 хиляди.
Производството е образувано по повод извършен секторен анализ на конкурентната среда на двата взаимосвързани пазара за производство и търговия с маслодаен слънчоглед и слънчогледово олио на националния пазар.
Проучването е установило, че договорите между доставчиците и дистрибуторите са напълно идентични по съдържание, като е налице механизъм за определяне от доставчиците на цени за препродажба с конкретни стойности за различните нива на реализация на продуктите. За спазване на зададените цени са въведени стимули под формата на отстъпка за дистрибутора. Спазването на механизма се контролира и санкционира с прекратяване на договора и неполучаване на допълнителни отстъпки от дистрибуторите.
Договорите за дистрибуция на практика формулират конкретното задължение на дистрибуторите да спазват препоръчителните цени за препродажба. При така въведения механизъм за определяне на цени се постига контрол при ценообразуването по цялата верига на реализация на продукта от ниво доставчик до крайния клиент.
КЗК счита, че създаденото задължение за спазване на цената за препродажба, комбинирано с възможността за санкциониране на неспазването на това задължение спомага за елиминирането на ценовата конкуренция между дистрибуторите. Всичко това дори косвено повлиява на цената към потребителя.