В условията на икономическа криза за малкия и средния бизнес е много по-изгодно да се включи в многопосочна платформа за бартерна търговия, вместо да продава под себестойност залежали в складовете стоки. Това твърди един от основателите на Бартерклуб България Лъчезар Думанов.
По негови думи големите отстъпки убиват бизнеса." Затова създадохме този маркетингов инструмент за малките и средните фирми, с който те могат да увеличат оборота си с 10 до 15%”, пояснява той.
Как се правят бартерни сделки във виртуална мрежа
Около 300 фирми са се регистрирали вече в мрежата, организирана от него. Всеки бизнес предлага срещу виртуалните бартер левове своите стоки или услуги, като стойността на 1 бартерлев е равна на 1 български лев.
Бартер левовете са допълнителна валута (complementary currencies), такива валути съществуват от десетилетия.
Например швейцарският клуб Wir Bank свързва над 75 000 фирми от хотелиерството, строителството, производството и др. Сделките се разплащат с WIR Franc, като годишните обороти са над 2 млрд. франка. Системата е основана през 1934 г. в условията на световна финансова нестабилност. И сега циркулацията на тази валута се засилва в периодите на икономически кризи, посочва Думанов.
В Турция в клуба TURK Barter вече участват над 10 000 фирми. Най-развити са бартер мрежите във Великобритания, Холандия и САЩ.
Как се търгува в мрежата
Когато някой от участниците продаде стока или услуга на друг член на клуба, сметката на продавача се кредитира с бартер левове, а на купувача се дебитира. С натрупаните единици всеки може да купува стоки и услуги от другите членове на клуба. Месечният оборот на бартер левовете достига до 200 хил. лева.
Спа хотел във Велинград например срещу нощувки ползва професионално почистване и канцеларски материали. В клуба участват счетоводни къщи, юридически кантори, автосервизи, ресторанти, рекламни агенции. "Дори имаме случай на проследяване на бременност и раждане на бебе в частна болница в София, заплатени с бартер левове", посочи Думанов.
„Този тип търговия е подходящ за работещи фирми, които имат около 10% неоползотворен ресурс (стоки или услуги). Ако един бизнес е взел-дал, не можем да му помогнем”, заяви той.
Основателят на клуба коментира, че бартерните сделки набират популярност, въпреки че този тип бизнес отношения са нови за България и често фирмите подхождат с голямо недоверие към мрежата.
Думанов уточнява, че при бартерните сделки също се плащат данъци и се държи на почтените отношения между фирмите, които са се включили в клуба.